+ mer

Prøvekjørt: X4 i råeste versjon

BMW X4 M40i klinger godt, og det med god grunn. Dette er SUV-moro på høyt nivå.

X4 er blant BMWs minst folkelige modeller, men samtidig er den i våre øyne en av de kuleste.Fra starten var dette en SUV som utvidet merkets portefølje av coupé-krysninger i en retning som både fungerte designmessig og størrelsesmessig, og som mange syntes var mer spiselig enn storebroren X6.I utgaven M40i tar X4 med seg alt det positive fra de mer «normale» utgavene, inn i en sportsversjon som er temmelig spinnvill. Dette er den råeste X4-opplevelsen man får i dag.

Design
Som navnet tilsier er X4 en SUV. Bilen fyller samme rolle for X3 som X6 gjør for X5, noe som vil si en tilsvarende stor SUV, med coupé-form og enda mer fokus på design.Der vi i likhet med mange andre kan være tilbøyelige til å mene at X6 er litt vel vulgær, passer X4 mye bedre.
Vi liker bilens linjer svært godt, og synes at X4 er en mye mer spennende og stilig bil enn X3.Interiøret i X4 er ellers klassisk BMW. Det vil si edruelig linjeføring, med svært solide materialvalg. Bilens indre fremstår som meget gjennomført, og alt fra paneler til brytere og infotainmentskjerm oppleves som velbygget.
Kjøreegenskaper
Bilen vi har testet er på mange måter den virkelig spennende utgaven av X4. Bak betegnelsen M40i skjuler det seg nemlig en 3,0-liters bensindrevet rekkesekser på 360 hestekrefter.Denne produserer et dreiemoment på 465 Nm, og 0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 4,9 sekunder – det er 0,6 sekunder raskere enn i en X4 xDrive 35i.For de interesserte er toppfarten på 250 kilometer i timen.Dermed er det snakk om en svært rask SUV, og som alltid oppleves en akselerasjon på under fem sekunder som spinnvill – særlig i en litt ruvende maskin som denne.
I forhold til andre utgaver av X4 oppleves dette dermed som en ren sportsbil, og motoriseringen i M40i gir en utmerket kjøreopplevelse.Kjøreegenskapene i X4 M40i er heller ikke utpreget «SUVete» på noe vis. Med det mener vi at bilen oppleves som overraskende kontant og responsiv, mens understellet er stivt.Akselavstanden på 2,81 meter gjør dessuten at bilen hverken oppleves som for stump eller for lang.
Gjennom svingene sitter den også svært godt på veien, og den er mer sportslig en de fleste andre SUVer vi har kjørt.Mye av dette skyldes at testbilen vår var utstyrt med Dynamic Damper Control.Dette sørger nemlig for at bilen tilpasser seg underlaget optimalt, og det kan sammen med girkasse, motor og styring stilles inn via en knapp.Eco-, comfort- og sportmoduser sørger for at man kan velge et oppsett som passer kjørestilen og veien best mulig.I comfort er bilen en strålende landeveiscruiser og hverdagsbil, mens sportmodus gjør seg meget godt på en svingete vei med aktiv kjøring.Førstnevnte var som vanlig vårt favorittvalg i hverdagen, og bilen er både lettkjørt og behagelig selv i trange bygater.Uansett tilfelle er dette en stivere og mer sporty utgave av X4 enn andre versjoner vi har kjørt. Det fungerer svært bra om du er ute etter dynamikk og moro.
Bilen er ellers relativt tørst, og det oppgitte gjennomsnittsforbruket er oppgitt til 0,86 liter per mil.Med aktiv kjøring kan du i realiteten glemme dette. Da flyr forbruket over én liter umiddelbart.På landeveien er det derimot gode muligheter for å få bilen ned mot det oppgitte snittet på 0,70 liter per mil.Da løper nemlig den kraftige motoren svært lett, og alt fra cruising på motorveien til forbikjøringer går helt uanstrengt og enkelt.
Konklusjon
BMW X4 M40i er en av de morsomste SUVene du kan kjøpe.Her får man X6-designet i en mer spiselig utgave, kombinert med en motor som kjører fletta av det aller meste.Bilen ser tøff ut fra de fleste vinkler, og kjøreegenskapene er svært gode. Faktisk blant de bedre bilene vi har kjørt fra BMW.Om høy bakkeklaring og SUVete egenskaper kombinert med rå kraft står i høysetet er X4 M40i et svært godt valg i premiumsegmentet.

Motor