KjøpLogg inn
+ mer

Testet: Audi Q7 e-tron - utrolig lettkjørt

Stor, sterk, rask, komfortabel og utrolig lettkjørt. Det er hovedinntrykket etter en knapp uke bak rattet i Audi Q7 e-tron.

Publisert 25. juli 2016 kl. 13.31
Oppdatert 27. juli 2016 klokken 13.12
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1026 ord

Det første som slo oss etter noen minutter i Audi Q7 e-tron var at den var lettkjørt. Meget komfortabel og utrolig lettkjørt. Stor, sterk og rask også.Med full utnyttelse av batteripakken på 94 kW, og med den 3,0 liter store TDI motoren på 258 hk, skal den 2,5 tonn tunge bilen klare 0 – 100 km/t på 6,2 sekunder.Her blir den frakjørt av et par av de andre i samme klasse, men med dreiemoment på 600 nM på dieselmotoren, og 350 nM på elmotoren, ligger den ytelsesmessig et hestehode foran de andre «gutta i klassen» - Volvo, Porsche, BMW og Mercedes.Enkelt og greitAll betjening og teknikk i Q7 e-tron er intuitiv, elegant og enkelt plassert. Det var ingen problemer med å finne seg til rette bak rattet. Alt satt fra første stund uten mye fikling. Knapper og hendler og alt på den 12,3 tommer store skjermen. Og det til tross for at vi ikke har veldig mye - eller lang - erfaring med Audi. Til og med den såkalte touchpaden satt i fingrene fra første - touch.Og her du sitter som en konge – uansett hvor du sitter i bilen.

Prisen starter for øvrig på 893.300 kroner, som er godt under tilsvarende Volvo og Porsche, på linje med Mercedes, men over BMW (sammenligning i bunnen av artikkelen).Sammenlignet med en «vanlig» Q7 med 272 hk sparer man i utgangspunktet ikke mer enn ca. 15.500 kroner, men sammenlignet med modellen med 333 hk er besparelsen på 124.500 kroner. Stooor bilNår du kjører Audi Q7 vet du at du kjører en stor bil, men merker det egentlig ikke. Noen kan kanskje føle mer på det når man skal parkere, men for oss gikk det forbausende greit. Kamera og parkeringssensorer er dog et must.Trange parkeringshus bør man kanskje likevel vurdere å unngå, med mindre man er ute etter en utfordring. I hvert fall hvis man ikke føler seg helt trygg på hvor man til en hver tid har alle felger og hjørner på bilen.5 meter og 5 cm gjør det litt utfordrende å komme inn i norske parkeringsluker. Du fyller hele den tilmålte plassen, og da skal ikke andre parkere for nært før det blir utfordrende å komme ut igjen. Å bli stående mellom to andre store biler er i hvert fall ikke en ønskesituasjon.Kommer man fra en eldre Q7 bør det imidlertid være helt uproblematisk. Q7 e-tron er litt smalere og 3,8 cm kortere enn sin forgjenger.
Audi Q7 e-tron
Den er imidlertid 10 cm lengre enn tilsvarende Volvo XC90, hele 19,6 cm lengre enn Porsche Cayenne og, 16,5 cm lengre enn BMW X5 40e. Og den er ikke mindre enn 23,2 cm lengre enn Mercedes GLE 500e.En stor bil har også sine fordeler. Det er godt med plass over alt og selv med batteriene er bagasjerommet på 650 liter. Og med baksetene lagt ned – 1.835 liter. Det er mest i klassen, men altså 240 liter mindre enn Q7-broren - uten batterier gjemt under bagasjerommet.ØkonomiskKjørt på den mest økonomiske måten skal den nesten ikke bruke diesel på bykjøring og mindre turer. Vi gjorde så godt vi kunne, men brukte likevel mye mer diesel enn vi hadde ventet. Den maksimale teoretiske rekkevidden på strøm er oppgitt til 56 kilometer. Det meste vi fikk opp var 54 kilometer. Det ville fått oss frem og tilbake til jobb, men siden det ikke er en elbil, men en ladbar hybrid, lot vi bilen få lov å bestemme miksen selv.Med 340 kilometer blandet kjøring målte vi forbruket til 0,47 liter diesel pr. mil.Den maksimale rekkevidde, med full dieseltank og fullt batteri, oppgis for øvrig til 1320 kilometer.Kjøreautomatikk takkKjøreautomatikken skapte i tillegg visse utfordringer. På et bestemt punkt på vei hjem satte den brått og uventet ned farten fra 60 km/t til 30 km/t hver gang – i 60-sonen. Det skjedde ikke i motsatt retning.Vi opplevde også at den plutselig satte opp farten fra 40 km/t til 50 km/t inn mot et fartsdumt – i en 40-sone - men vi lot det stå til og den svelget dumpen som ingenting. Hadde det vært laserkontroll der hadde det trolig ikke gått like smertefritt. Her også skjedde det på samme sted hver gang, men ikke i motsatt retning. Vi opplevde også at den satte ned farten i en 70-sone, men da ikke like mye og like overraskende. Bilen skal selv optimalisere bruken av strøm og drivstoff, og kanskje avpasse farten deretter, men dette var neppe et utslag av det.Vi heller mot en feil i kartet og kartreferansene, uten at problemet med det nødvendigvis blir borte med det første.Audi har fått stedsangivelsene der dette skjedde og skal sjekke hva årsaken kan være.Tilpasser farten etter forholdeneKjørebane assistansen (lane assist) kom og gikk. Vi har kjørt mange biler med kjøreassistansen, men i Q7 e-tron var mer kresen på oppmerkingene enn vi har opplevd i andre biler.På motorveien var den mer pålitelig, og når vi utfordret med å holde veldig lett i rattet (forsøkte å la  bilen holde banen selv) sa den fra om at nå fikk det være nok, og ba om avløsning.Slik skal det også være. Biler har ikke lov å «kjøre selv» i Europa og dermed er dette en nødvendig og viktig sikkerhetsfunksjon. Men det fungerte, og denne funksjonaliteten er for øvrig noe som kan justeres slik at det blir minimalt med vingling i banen.Den adaptive cruisekontrollen fungerte i seg selv som den skulle, men de tilsynelatende umotiverte hastighetsendringene i ulike fartssoner ga oss noen overraskelser.
Det som imidlertid imponerte oss var hvordan hastigheten stort sett ble tilpasset veien og forholdene. Den senket farten elegant inn i rundkjøringer og før avkjøringer.Selv om det kunne virke som om den var litt ekstra forsiktig, justerte den hastigheten komfortabelt opp og ned etter skiltingen, og store deler av kjøreturene kunne vi bare sitte og styre slik at vi kom dit vi skulle. Uten automatikken hadde det stort sett gått fortere, og kanskje også mindre økonomisk, men det ble ganske behagelig slik.For en sammenligning av BMW X5 xDrive 40e, Porsche Cayenne S e-Hybrid, Mercedes GLE 500e og Volvo XC90 T8 se Finansavisen Motor 23. juli 2016