+ mer

Prisbombe fra Mercedes

Med ladekabel, lavt utslipp og muligheten for ren elektrisk drift er Mercedes GLC 350e en real avgiftsvinner. Men hvor god er den egentlig?

Mercedes introduserte GLC i 2015, som oppfølger til den aldrende GLK. Siden den gang har bilen rukket å bli meget populær, og en av de virkelige storselgerne i sin klasse.Det er ikke så rart, da dette er en designperle. GLC har et moderne og luksuriøst uttrykk, med en raffinert og elegant linjeføring. Fronten minner mye om C-Klasse, og vi liker de store luftinntakene, kromlisten helt nederst og den nye grillen.

Så langt i år er den mer populær enn både BMW X3 og Audi Q5 – som riktignok begynner å dra godt på årene.Riktig utgave?Det er imidlertid ikke bare at den er vesentlig nyere enn konkurrentene som gjør GLC til en populær bil. Den har også et stort ess i ermet i form av den ladbare hybriden 350e som vi nå har prøvekjørt.Denne tjener naturlig nok mye på at den får solide avgiftsfordeler, og statistikken viser at nordmenn går mann av huse for å sikre seg en plug-in hybrid. Dieseldebatt og usikkerhet gjør dessuten at ladbare hybrider fremstår som mye mer fremtidsrettet enn mer tradisjonelle drivlinjer.Men i våre øyne er ikke dette nok i seg selv. Systemet må også fungere godt med tanke på rekkevidde og forbruk, noe vi eksempelvis ikke synes det gjør i.Heldigvis er ikke så tilfelle i GLC. Her får man nemlig en ladbar hybrid som i stor grad leverer det den lover.
Ifølge Mercedes skal GLC 350e klare 34 kilometer på ren batteridrift, og i løpet av vår testperiode viste dette seg å stemme tålelig godt. 26-27 kilometer i helelektriske E-mode gjentok vi flere ganger, og bilen har dermed nok batterikapasitet til at mange vil kunne kjøre kun på strøm i hverdagen.Undertegnede har omtrent 13 kilometer til jobb med variert terreng og delvis motorveiskjøring, og kom med en litt restriktiv gassfot fint tur-retur uten å lade.Med lading i arbeidstiden hadde vi såpass batterioverskudd at vi også fint kunne ta handleturen uten å måtte bruke bensin.
Vi kunne naturligvis ønsket oss bedre rekkevidde, som i Mitsubishi Outlander PHEV, men poenget er uansett at GLC 350e faktisk er en bil som holder det den lover, og som faktisk fungerer godt som en ladbar hybrid.I tillegg til nevnte E-mode kan man velge Save- eller Charge-innstilling. Når bilen startes opp står den normalt i Hybrid-modus. Da styrer systemet selv hvilken motor det er mest hensiktsmessig å bruke, og dette fungerer som på enhver annen hybridbil.Med andre ord er det E-mode som gjelder om man ikke ønsker å bruke bensin i det hele tatt på korte turer.Og som med andre ladbare hybrider er det bruken som avgjør om dette er riktig motoralternativ.
Bilen bruker veldig lite drivstoff om man i hovedsak kjører korte turer og er flink til å lade. Da kan man klare seg helt uten å bruke bensin om man kjører pent.Bruker man derimot bilen mye til lange kjøreturer er ikke dette et spesielt godt alternativ. Batteriet er tomt etter to-tre mil, og deretter kutter bensinmotoren bare i ny og ne. Da blir bensinforbruket relativt høyt, og vi lå jevnt på mellom 0,7 og 0,8 liter på milen ved lengre kjøreturer.På motorveien glir forbruket dessuten fort opp mot en liter på milen.Det er ikke spesielt imponerende, og et langt høyere forbruk enn man får i en tilsvarende motorisert dieselutgave. For ikke å snakke om det oppgitte blandede forbruket på 0,25 liter per mil, som er fullstendig teoretisk.Med andre ord er det ikke nødvendigvis miljøaspektet som står i fokus når man velger premium-SUV som ladbar hybrid.  Men et røverkjøp er den uansett.Temmelig kvikkMed en samlet effekt på 320 hestekrefter er det liten tvil om at GLC 350e har evnen til å sparke fra seg. 0-100 kilometer i timen er gjort på 5,9 sekunder, og det oppleves som kvikt.Ser man på bensinmotoren alene er denne en firesylindret 2.0-liter som produserer 211 hestekrefter. Dreiemomentet for denne er 350 Nm, mens det totale dreiemomentet er 560 Nm. Hengervekten er på to tonn.GLC 350e er dermed en kraftig bil med et relativt stort kraftoverskudd, men den oppleves likevel ikke som veldig sporty.
Akselerasjonen er som nevnt i den raske enden av skalaen, men i Comfort-modus oppleves den mer som stor og tung, enn tight og sportslig. Det overrasket oss litt, for da vi kjørte GLC 220d synes vi denne leverte veldig godt på sportslighet.Både drivlinjen og nesten 200 kilo ekstra vekt spiller definitivt inn her.Mercedes er uansett gode på komfort, og alt fra fjæringer og understell til girkasse og styrefølelse leverer rolige og myke tilbakemeldinger. 4Matic firehjulstrekk sørger dessuten for at bilen oppleves som svært trygg på veien.GLC 350e har i tillegg Mercedes’ 7G-Tronic syvtrinns automatkasse, som gir tette og raske girskift. Det er et mye bedre alternativ enn eksempelvis CVT-kassen man finner i Lexus’ modeller, og bidrar godt til den fine kjøreopplevelsen.
Man kan naturligvis velge å sette Agility-innstillingen i Sportmodus eller Sport+, og da strammes alt opp en hel del.Da innbyr GLC 350e til en mer aktiv kjørestil, selv om det ikke er helt på BMW-nivå.Det er for øvrig lett å legge til seg en litt roligere kjørestil i en plug-in hybrid, av den enkle grunn at det er en viss underholdning i å få bilen til å gå mest mulig på strøm.Alt i alt er GLC 350e dermed en trygg og god bil, med veldig komfortable egenskaper. Den kan gi en underholdende kjøreopplevelse om det er det man ønsker, men utpreget sportslig oppleves den ikke som.PrisbombeTatt de 320 hestekreftene, 4Matic og automatgir i betraktning, er GLC 350e en aldri så liten prisbombe med sin startpris på 559.900 kroner.Det gjør den nemlig en god del billigere enn nevnte GLC 220d med 170 hestekrefter, og det er vanskelig å komme unna at dette er svært rimelig for en premium-SUV med såpass mye motor.Som for Mercedeser flest koster ekstrautstyret imidlertid mer enn nok, og vår velutstyrte testbil hadde en prislapp på 860.600 kroner. Det begynner å bli en del, men er likevel ikke galt tatt totalpakken i betraktning.Så er det heller ikke vanskelig å barbere rundt 100.000 kroner av dette utstyret og fortsatt ha en knakende fin bil.Med andre ord er GLC 350e utvilsomt et godt kjøp i sin klasse.Da skader det ikke at den i tillegg er både lekker å se på, svært god å kjøre og at den har en topp moderne drivlinje. 

Motor