Vi har kjørt Alfa Romeos «Ferrari»

Nå kommer Alfa Romeos fyrrige «dame» med toppfart på over 300 km/t - og en ny firmabil-favoritt.

Giulia, Giulia! Alfa Romeos nye «dame» kommer sent, men godt. Kan konkurrenten til bestselgere som BMW 3-serie og Audi A4 bidra til å løfte Alfa-salget fra rundt null? Vi tok turen til Stockholm for å forsøke å få svaret på det.Utgangspunktet kunne ikke vært bedre. Hun ser bra ut. Som en italiensk supermodell. Til tider er hun svært fyrrig også. Og klar for å leke.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Til slutt noen digresjoner:
  • Giulia betyr Julie og var en svært viktig modell for Alfa Romeo i perioden 1962-1977.
  • Giulia kommer med halogenlys som standard. Varmeseter er ekstrautstyr.
  • Q er den raskeste standard Alfa Romeo noen sinne
  • Giulia er den første nye Alla Romeo med bakhjulsdrift siden Alfa Romeo 75
  • Vektfordelingen er 50/50 og luftmotstanden er på bare 0,25 cw.
  • Startprisen med 150 hk er 388.900 kroner
  • Mens Q-versjonen i Norge koster snaue 1,2 millioner, er prisen i Danmark 1,4 millioner danske kroner, noe som tilsvarer 1,7 millioner kroner. I Sverige koster den 700.000 kroner.
  • Forventet salgsmiks i Norge er 45 prosent diesel og 55 prosent bensin, med 180 hk diesel og 200 hk bensin som bestselgere, begge med automat
  • Norsk lansering er 2. og 3. september

Les også