<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Hyperaktuell ny elbil endelig på norske veier

Vi klarte nesten 20 mil før vi måtte krabbe hjem.

Publisert 8. sep. 2016 kl. 14.15
Oppdatert 8. sep. 2016 klokken 14.15
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 807 ord

Elbilene har tapt litt terreng til de ladbare hybridene, men fremover kommer det flere svært interessante modeller og oppgraderinger som kan løfte elbilsalget.BMW har opplevd en i3-boost etter at den nylig kom i ny utgave med 312 km elektrisk rekkevidde.Nå kommer også Hyundai med sin første elbil, IONIQ. Denne modellen vil også bli levert som hybrid og ladbar hybrid.IONIQ kan være modellen som får Hyundai opp av grøfta. Bilmerket ligger så lavt som 19. plass på OFVs registreringsstatistikk så langt i år.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kan garantere at Hyundai vil avansere mange plasser, ene og alene på grunn av IONIQ.Den nye elbilen oppfyller nemlig de fleste kravene Ola og Kari Nordmann har når de skal kjøpe elbil.For det første er rekkevidden i teorien på hele 280 km. Dermed er rekkeviddeangsten kurert en gang for alle. I det minste skulle vi tro det. Vi tok IONIQ ut på en runde på ca 20 mil, med en blanding landevei og motorvei.Bilen ble kjørt som en hvilken som helst annen bil. Vi lå heller litt over enn under fartsgrensen. Klimaanlegg var på. Vi la oss ikke i dragsuget etter trailere og vi tok noen «anstrengende» forbikjøringer.(Artikkelen fortsetter under bildet)Fulladet stod bilen på 217 km, et tall som umiddelbart ble kuttet til 211 km i det klimaanlegget ble slått på. Tallet som oppgis i displayet er i høy grad realistisk og reflekterer kjøremønsteret til de som bruker bilen.Vi fikk ikke direkte angst på vei hjem, da vi visste hvor hurtigladeren stod dersom det skulle knipe, men vi fikk en liten overraskelse, med 7 km på displayet, da bilen plutselig begynte å oppføre seg som en skilpadde i den siste bakken på vei hjem, 500 meter fra målet. Heldigvis skjedde det i et boligstrøk med lav fartsgrense, slik at vi klarte å krabbe oss helt hjem.(Artikkelen fortsetter under bildet)Basert på vår erfaring vil vi si at IONIQ skal klare minst 200 km rekkevidde på sommeren. Med litt økonomisk kjøring ville det vært mulig å strekke strikken betydelig lenger.Det andre helt essensielle for mange som kjøper elbil er at den kan hurtiglades, slik at den kan brukes til noe mer enn en ren bybil. Vi testet ut en av Fortums hurtigladere. Rekkevidden stod på rundt 100 km da vi startet. Da vi skulle på langtur valgte vi å fullade bilen i ca 20 minutter. 120 km ekstra rekkevidde kostet oss dermed 50 kroner. En SMS var det som skulle til for å åpne laderen. Enkelt og greit.Er bilen nesten tom for strøm når du starter ladingen, får du 80 prosent kapasitet på 20 minutter. Det går det an å leve med.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi satte pris på det høye utstyrsnivået i IONIQ, som sikkerhetsutstyr som lane assist, blindsonevarsling osv. Oppkobling av telefonen, inkludert ledningsløs induksjonslading, fungerte utmerket. I vår topputgave manglet vi ingenting.(Artikkelen fortsetter under bildet)IONIQ er også relativt romslig. Bagasjerommet er på 350 liter, omtrent det samme som vi finner i en e-Golf og en Leaf. Her har du et fullverdig baksete. Lengden på bilen er på 4,47 meter. Det er en fordel og en ulempe. For mange vil et kompakt ytre, som for eksempel en i3, Renault Zoe eller VW e-up være et pluss i byen. Som familiebil er nok en IONIQ et bedre valg. Størrelsesmessig er den på nivå med VW e-Golf og Nissan Leaf.(Artikkelen fortsetter under bildet)Selve kjøreopplevelsen var positiv. Som elbiler flest føles den kjapp i avtrekkeren.  Det man imidlertid legger mer merke til i en elbil enn i en konvensjonell bil er rumlestøy, uten at det blir veldig plagsomt.IONIQ er lett på rattet, noe som absolutt er en fordel i byen, men hvor du av og til føler at du må gjete bilen mer på motorveien.(Artikkelen fortsetter under bildet)Som en del dyrere biler følger IONIQ aktivt linjemarkeringen, men du må holde i rattet. Stol for all del ikke blindt på at bilen ordner opp på egen hånd. Vi utfordret bilen på en stille, fire felts vei og opplevde at bilen plutselig dro ut i venstrefilen.Vi synes også at IONIQ har et tiltalende ytre, selv om fronten uten en tradisjonell grill er litt uvant. Den koreanske bilen har svært gode tall for luftmotstand, og dermed lavere elforbruk enn de nærmeste konkurrentene.(Artikkelen fortsetter under bildet)IONIQ Electric starter på 239.950 kroner, men vi ville nok lagt til teknikkpakke til 20.000 kroner. Den inneholder blant annet varmepumpe, batterivarmer, LED nærlys, elektriske seter, trådløs mobillading og blindsonevarsling.Legg på ytterligere 10.000 kroner og du har skinninteriør, inkludert ventilasjon av forsetene. 10.000 ekstra gir soltak og elektrisk åpning av bilen.En fullspekket IONIQ koster dermed rundt 280.000 kroner. Det er absolutt konkurransedyktig.Vi kan konkludere med at IONIQ er en meget bra bil, med rekkevidde, utstyrsnivå, gunstig pris og mulighet for hurtiglading som de største fordelene.