+ mer

En undervurdert BMW

Den har bagasjeplass som en stasjonsvogn og bakseteplass et sted mellom 5- og 7-serie. Likevel er den ingen storselger. Antakelig er 3-serie GT en av de mest undervurderte BMW-ene.

BMW har etter hvert biler som dekker de fleste behov, i prisklassen fra 249.000 (i3) til 2,1 millioner (X6 M). Midt i mellom finnes det en drøss med modeller, deriblant 3-serie.For tre år siden kom BMW med alternativet 3-serie GT, en høyere og mer praktisk 3-serie. Allerede nå er faceliften på gaten.

3-serie er i utgangspunktet en ganske trang bil, men GT er basert på en bil laget for det kinesiske markedet, og «store» kinesere elsker som kjent ekstra beinplass i baksetet. GT har 11 cm større akselavstand og er 19 cm lengre enn en vanlig 3-serie. Det gjør underverker for plassen for de som sitter på andre rad. Her er det ingen som må ofre knærne for å få plass.Også bagasjerommet er rommelig. Det tar 520 liter, som er 25 liter mer enn det stasjonsvognen klarer. Innlastingen er lett ved at bakluken er stor. Her er det bare å laste opp.
Det som er en fordel eller ulempe, alt ettersom, er at du sitter betydelig høyere i en 3-serie GT enn i en 3-serie. Med faceliften har sittestillingen blitt høyere.  Det er ikke akkurat SUV-høyde, men nok til få deg litt høyere fra bakken. Er du som BMW-førere flest opptatt av å kjøre fortest mulig gjennom svingene, kan dermed en vanlig 3-serie være et bedre valg.GT aspirerer mot det stadig voksende crossover-segmentet. Med 2 cm ekstra bakkeklaring (16,5 cm) og xDrive firehjulstrekk har bilen egenskaper som begynner å nærmere seg SUV-ene, uten at den blir for høyreist.
GT har vært gjennom en facelift, men man må være kjenner for å se hva som er nytt.  Designet er modernisert, blant annet med nye LED-lys foran og bak, hekkskjørt og fetere eksosrør.3-serie GT har et noe omdiskutert design. Noen vil synes den er mer klumpete enn en vanlig 3-serie eller en 3-serie Grand Tourer, men vi synes det fungerer.
Vi kjørte 320d med den velkjente rekkefireren på 190 hk. Den føles kraftig nok. Maksimalt dreiemoment er på 400 Nm. Innvendingen vår er at motoren kunne vært mer kultivert. (U)lyden fra dieselmotoren er ikke til å ta feil av, spesielt ikke når du fyrer opp en kald bil. Oppe i fart på motorveien gleder du deg derimot over kreftene.Den store fordelen i forhold til bensinutgavene er at du får et mye lavere forbruk. I teorien er snittforbruket ved blandet kjøring for en 320d 0,45 liter på mila, mens bensinutgaven 320i bruker 40 prosent mer. Paradoksalt nok har dessuten dieselutgaven lavere NOx-utslipp enn varianten med bensin. Det er NOx som skaper lokal forurensing.
Bak ratter det BMW-følelse for alle pengene. Her er det absolutt ingen overraskelser. Hvorfor skulle det det? BMW har et førsteklasses førermiljø. Da er det ingen vits i å endre noe som helst.Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW opplyser at rundt 20 prosent av 3-serie-kundene velger GT-versjonen, mens Touring står for 60 prosent. Resten kjøper sedan, sterkt drevet av plug-in-varianten 330e iPerformance.Vi synes flere potensielle BMW-kunder bør vurdere 3-serie GT. Den er i en egen klasse plassmessig og er som BMW-er flest en kjøremaskin.

Motor