I en kommentar til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017, peker Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, på at det hverken er noen overraskelser eller dramatiske endringer i bilavgiftene.Rene bensin- og dieselbiler straffes"Hovedinntrykket er at biler som drives frem av fossilt drivstoff blir noe mer straffet, og det er en fortsettelse av linjen vi har sett de siste årene", skriver han.Avgiften på bensin og diesel økes med henholdsvis 15 og 35 øre, og med en årlig kjørelengde på 20 000 km vil det utgjøre omtrent 20 000 kroner i økte bensinkostnader og i underkant av 14 000 kroner i økte dieselutgifter. Dermed blir det mest økonomisk med diesel for de som kjører langt.Ladbare hybridbiler blir vinnerneI forslaget til statsbudsjett ligger de ladbare hybridbilene an til å bli de store vinnerne, noe Marthinsen synes er rart. "Vi stusser over at de tyngste og kraftigste pug-in hybridene blir vinnere når vi i praksis vet at de forurenser mye", skriver han '