Med Volkswagen Amarok mellom bakker og bekker

Volkswagen har tatt et nytt steg med Amarok. Vi har testet toppmodellen i bakken, i bekken - og på vanlige veier.

Med den nye dieselmotoren skal behovet for kraft nå være enda bedre dekket enn i forrige Amarok. Innvendig har den fått nytt design med nytt dashbord og ny ergonomiske 14-veis seter. Underholdningssystemet og navigasjon er også nytt, samt mobile online-tjenester. Her sitter man som en - byggeleder.Selv om bilen er oppgradert, og i tillegg fremstår som «finere» og mer komfortabel enn forgjengeren, tror vi enhver håndverker vil finne seg vel til rette. Elgjegeren og sauebonden også. Men det er ikke sikkert det blir like lett å hoppe inn i førersetet med skitne støvler og ditto kjeldress. I hvert fall ikke de første dagene.SterkereDet maskuline er det imidlertid ikke noe å utsette på. Og den nye V6 turbomotoren har et dreiemoment som er 130 Nm høyere enn den forrige topputgaven, med et maksimalt dreiemoment på 550 Nm fra 1500 o/min. Det sørger også for at bilen er sterkere enn noen gang før. Den nye Amarok kommer dessuten med en 8-trinns automatkasse som sørger for reduksjon av både støy og drivstofforbruk, samtidig som den er veldig behagelig på landeveien og på langturer. Det fikk vi også erfare da vi tok den med på en liten tur til fjells.Vi ble litt skeptiske da vi litt uforberedt møtte is og snø allerede etter en knapp times kjøring, men det som så ut som sommerdekk fungerte faktisk utmerket selv på den første smaken av vinterføre. 85 mil på vekslende føre, der noen av milene altså gikk på den første snøen som la seg på veien mellom Randsfjorden og Lunner, og over Lygna og langs Einafjorden, ble en god opplevelse. Og vi følte ikke behov for å sakke på farten på grunn av føret.

personbilpersonbilStandardutstyr:Garanti:Forbruk og utslipp:Ekstrautstyr:inkl. mva                                                     4.350,-16.500,-Norskmontert utstyr:25.300