+ mer

Mondeo-en har bare ett stort problem

Vi har bare en alvorlig innvending etter å ha kjørt denne Ford Mondeo-en.

Ford Mondeo: Stor stasjonsvogn med dieselmotor, tenker du. Ser vi på registreringstallene fra OFV stemmer det. Åtte av ti Mondeo-kjøpere blar opp for en stasjonsvogn. Og ni av ti velger diesel.Velger du å tenke litt annerledes, finnes det gode alternativ i familien. Vi har sett nærmere på kombi-utgaven med en 1,5 liters EcoBoost-motor på 160 hk, kombinert med automatkasse.Den har flere gode egenskaper – og en svært dårlig.

Ser tøffere ut
Ford har begynt å få dreisen på designarbeidet. Vi synes siste generasjon Mondeo ser godt ut, ikke minst når man putter noen ekstra kroner i den rette stylingen. Vår testbil var utstyrt med en stylingpakke til 10.000 kroner som består av bikubemønstret øvre og nedre grill, sidevinger på støtfanger bak med integrert diffusor, sortlakkert tåkelysinnramming og sportslige sideskjørt.Disse grepene gjør underverker for opplevelsen av bilen. Den ser brått mye mer ungdommelig og sporty ut.
Nærmer seg premium
Ford er i ferd med å løfte nivået i retning premium-klasse. Vi har sett det i Vignale-modellene og Edge, men også en påkostet Mondeo ypper oppover.De flotte multikontur skinnsetene til nesten 25.000 kroner trekker opp inntrykket. Her har du et utall justeringsmuligheter, ventilering OG massasje, som faktisk fungerer bra. I tillegg til å være pene å se på, sitter du svært godt i setene. Vi får Volvo-assosiasjoner i setene, og det er det beste skussmålet vi kan gi.
Masse plass
Kombi-løsningen innebærer også at Mondeoen er praktisk. Du blir nærmest sjokkskadet når du ser det enorme bagasjerommet. Det er oppgitt å være på 550 liter, men føles enda større. Her er det bare å laste på med barnevogner og feriebagasje. Hvem trenger en stasjonsvogn?Mondeo er dessuten en romslig bil med god plass i baksetet.
Endelig en skikkelig kommandosentral
Den største nyheten i vår testbil er imidlertid at den er utstyrt med det Ford kaller SYNC3, som er selve kommunikasjonssentralen i en Ford.  Dette systemet vil nå bli rullet ut i de fleste Ford-modellene.Skjermen har fått et betydelig mer delikat utseende, med svart skrift på hvit bunn. Viktigere er det at systemet reagerer mye kjappere enn før og er mer brukervennlig. Nå er dessuten norsk stemmestyring tilgjengelig.Prosessoren er 10 ganger raskere enn forgjengeren SYNC2.Med SYNC3 kan man også zoome og sveipe som på en smarttelefon.Nå får du også en egen App-knapp, hvor du for eksempel kan ha tilgang til Spotify. Systemet er også kompatibelt med både Android Auto og Apple Carplay, slik at du kan benytte apper du vanligvis bruker på mobilen.SYNC3 husker også hvor det var da det ble slått av, og start i samme posisjon, i motsetning til SYNC2, som startet på nytt hver gang systemet ble slått av og på.
Kjører som en Ford
Som Ford-er flest er kjøreegenskapene i Mondeo-en topp. Vi savnet ikke det adaptive understellet som finnes på listen over mulig ekstrautstyr. Balansegangen mellom sportslighet og komfort er fin.I Mondeo får du absolutt stortbilfølelsen.Allerede når man lukker døren første gang får man den litt tunge, skikkelige følelsen.
Den drikker som en svamp
Ford har ikke satset noe særlig på bensin i sine større biler. Mens Fiesta og Focus i mange år har vært levert med utmerkede bensinmotorer, blant annet den prisbelønte 1,0 liters EcoBoost-motoren, har bensintilbudet til Mondeo-kundene vært labert.Vi synes 1,5 literen var et hyggelig bekjentskap, med et stort, men viktig unntak.Motoren er stillegående og passer bilen bra. Det du kan savne er litt mer futt, spesielt ved fullastet bil. Et maksimalt dreiemoment på 240 Nm imponerer ingen i dag.Det store minuset ved bilen var forbruket. Etter de første 30 milene, hvorav godt over halvparten var landeveis- og motorveikjøring, oppga kjørecomputeren et snittforbruk på hele 0,95 liter på mila. Senere, med mer småkjøring, lå vi rundt literen.Det hører ingen steds hjemme i 2016 med sånne forbrukstall for en relativt liten bensinmotor.Vi kunne også tenkt oss en litt kjappere og litt mindre masete automatgirkasse. Velger du bensin får du en tradisjonell single clutch-kasse, og ikke den flotte Powershift dobbeltclutch-kassen vi har opplevd i andre Ford-modeller.
En halv million 
Startprisen med Titanium utstyrsnivå og 160 bensinhester er 412.000 kroner, mens vår testbil med mye ekstrautstyr kom på 527.500 kroner. Det føler en smule stivt med en såpass liten motor og forhjulstrekk. Men en bil uten «Ford»-emblemer ville lett ha sluppet unna den innvendingen.En VW Passat i samme klasse koster ikke stort mindre, i alle fall ikke dersom du korrigerer for utstyrsnivå.
Konklusjon
Ford Mondeo scorer på friskt design, plass, kvalitetsfølelse og et bedre SYNC-system, men tørsten etter bensin trekker kraftig ned.

Motor