Norgespremiere: Nye Audi S5 Coupé

I dag ble råskinnet Audi S5 Coupé lansert i Norge, og det flankert av flere gamle storheter fra Audi-historien. 

For å markere premierebilen, hadde nemlig Audi Norge tatt med seg en rekke perler fra Audis historie som alle oppfylte to viktige kriterier.Det var biler med to dører og skrå hekk – altså forgjengerne til dagens hovedattraksjon. Den røde tråden kulminerte passende nok i avdukingen av den splitter nye og knallrøde versjonen av Audi S5 Coupé.Bilen sto med nettopp den skrå hekken til ved avdukingen. For en hekk, var det første undertegnede tenkte. For en bil! Og da jeg lurte på hvordan man best kunne beskrive den smekre og lekre bilen, kom nyansatt kommunikasjonssjef i Audi, Øyvind Rognlien Skovli meg til unnsetning.-S5 ser ut som en sprinter som forbereder seg til neste løp.Det er nettopp det den gjør. Med tydelige linjer og kraftige skuldrer over hjulbuene, ser den ut som en muskelbunt med flust av raske muskelfibre som bare venter på å gi full gass. Hekken gir assosiasjoner til en solid oksenakke, og de to doble eksosrørene gir en klar indikasjon på hva som venter under panseret.Og helt riktig, der befinner det seg en splitter ny 3 liters TFSI-motor som yter hele 354 hestekrefter – 21 hester mer enn den utgående facelift-utgaven fra 2012.Den turboladede V6-motoren gjør at bilen kun bruker 4,7 sekunder fra 0 til 100 km/t, noe som er meget akseptabelt for en bil på 1615 kilo.Dreiemomentet på 500 NM som varer hele veien fra 1370 til 4500 omdreininger, understreker at dette er en virkelig kraftpakke.Verdt å merke seg er at bilen har like mange hestekrefter som den første S5’en fra 2007, men det etter en heftig downsizing. 2007-modellen hadde nemlig en 4,2 liters V8 motor, men kunne «bare» skilte med et dreiemoment på 440 NM og 0-100 på «beskjedne» 5,1 sekunder.Prisen på herligheten som Audi forventer å selge 5 til 10 stykker av i året, starter på 868 000 kroner, noe som også kan forventes å bli betydelig lavere dersom effektavgiften faller helt bort. Dette er altså 108 000 kroner lavere enn forrige versjon, og hele 310 000 kroner lavere enn 2007-modellen.Etter å ha fått alle faktaene på bordet, samt prøvesittet den usedvanlig komfortable doningen, er det ingen tvil om at Hegnar.no gleder seg til å prøvekjøre denne bilen!Fyldig rapport fra testkjøring av denne røde djevelen kommer så fort det lar seg gjøre.