+ mer

Svært mye bil for pengene

En ny motor gjør et av de beste kjøpene blant stasjonsvognene enda bedre.

Skoda Octavia har vært en bestselger i Norge i mange år. Det skjønner vi godt.  Det er en romslig bil til en fornuftig penge, som blir levert med et utall motorer, flere kombinert med DSG girkasse og/eller firehjulstrekk.Vi har kjørt mange varianter tidligere, inkludert RS-utgavene med 184 og 220 hk. Denne gangen har vi gått i motsatt ende og prøvekjørt den nye innstegssmotoren.Det dreier seg om en 1-liters (!) bensinmotor på 115 hk. Du kan gjerne lese videre, for den er ikke så kjip som den høres ut.

Downsizing er greia hos mange bilfabrikanter for tiden.  Slagvolumene krympes, uten at det går ut over effekten. Den nye motoren vi finner i Skoda er et utmerket eksempel på at «less is more».Motoren på 999 kubikkcm er på tre sylindre. Bilen med så få sylindre får gjerne en raspelyd, men i Skodaen blir man faktisk litt usikker på om motoren er på tre eller fire sylindre. Under akselerasjon røper imidlertid bilen seg.
Den lille motoren er overraskende kvikk. 0-100 km/t oppgis til 10,2 sekunder, mens toppfarten er på 200 km/t.   Bilen er heldigvis ikke kraftløs gjennom mellomregisteret heller, noe som gir futt nok ved for eksempel en forbikjøring. Vi har imidlertid ikke kjørt Octavia fullastet, men det virker som om den har mer krefter enn man skulle tro.I kjapp bytrafikk, med små luker man gjerne vil smette inn i, for eksempel en rundkjøring, opplevde vi en viss turboforsinkelse som betyr at det tar litt tid før bilen reagerer. Og den reagerer gjerne i det luken er i ferd med å tettes. Vi vil derfor anbefale en moderat defensiv kjørestil hvis man kjøper bilen, for å unngå farlige situasjoner.Start-, stopp-funksjonen er i overkant ivrig. Hvis du senker farten for å kjøre sakte inn en innkjørsel risikerer du at motoren slår seg av noen tiendels sekund. Vi kjørte for det meste med funksjonen avslått, men da forsvinner poenget med den.
Vi har sansen for VAG-konsernets DSG-kasser, i dette tilfellet med syv trinn, men fikk stadig vekk følelsen av at turtallet ble vel lavt og at bilen slet. Vi likte den best i Sport, som ikke er så heseblesende som man kunne frykte.Som familiebil er Octavia perfekt, uavhengig av hvilken motor du velger. Bagasjerommet er på digre 610 liter, mens bakseteplassen er helt ok for en bil i kompaktklassen. Bredden er ikke all verden, men to personer har det utmerket.Den rimelige testbilen var utstyrt med behagelige stoffseter, mens alcantara, skinn eller delskinnseter er tilgjengelig mot pristillegg.
Interiøret preges av forsiktighet.  Man har standard instrumenter som man finner i et utall andre modeller fra både Volkswagen, Audi og Skoda. Det som i hovedsak skiller er plastkvaliteten.Basic sikkerhetsutstyr som autobrems er standard, mens utstyr som «lane assist» koster 3.700 kroner ekstra.
«Svært mye bil for pengene» er tanken vi sitter igjen med etter testen. Én-literen starter på 269.000 kroner som stasjonsvogn. Vår testbil, med ekstrautstyr som navigasjon med ryggekamera, 18 tommers alufelger, hengerfeste osv kommer på 322.000 kroner.  Dersom regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom,  kuttes avgiftene på bilen med rundt 6.000 kroner.Vel er Octavia ikke verdens mest spennende bilmodell, men få, om noen, leverer en bedre pakke når det gjelder god plass, flott drivlinje og relativt mye utstyr til så gunstig pris.

Motor