Forrige uke inviterte Toyota pressen til prøvekjøring av nye C-HR i Madrid, og Hegnar.no var selvfølgelig tilstede for å dekke begivenheten. Born in Japan, but raised in EuropeToyota tar sats, og går "all in" når de nå velger å henvende seg til en helt ny målgruppe. - Vi har en helt spesifikk europeisk kunde i sikte, het det i presentasjonen. En som er opptatt av kunst, teknologi, trender, kvalitet og det å være først ute. Det vil si en ung og hipp type. Kanskje litt som undertegnede egentlig. Neida.Førsteinntrykket er at den er utrolig kul å se på. Med sprettrompe, en maskulin front og store felger, vekker den oppmerksomhet. Designet er forøvrig helt nytt for Toyota, og ligner ikke noe de har produsert tidligere. Den er også sjokkerende lik den første konseptbilen som ble presentert i 2014. Nøkkelordene for designet av eksteriøret var Sensual, Speed og Cross. Og på utrolig vis har designerne til Toyota klart å få frem alle de nevnte elementene. Den er sensuell, og ser ganske rask ut. De kraftige linjene gir den et preg av å være sporty samtidig som den er robust.En kul detalj er håndtakene på bakdørene som er så skjult at det faktisk ikke ser ut som den har bakdører.
- Den eldre garde synes kanskje den er litt dristig. Vi retter oss inn mot en kunde som kanskje ikke egentlig hadde valgt Toyota, sier han og melder om mange tusen interessenter, uten å kunne si noe konkret om forhåndssalget for bilen som vil være hos forhandlerne i midten av januar.
Man sitter høyt, har god oversikt, og føler seg konge i det som egentlig er en relativt liten bil. Fra ende til annen måler bilen 436 cm, bredden er 179,5 cm og høyden er 156,5 cm. Bilen kommer med både en hybrid-motor og en bensinmotoren med firehjulstrekk, og vi ble imponert over begge. Både på svingete landeveier, flate motorveier, og i trange bygater var den en drøm å kjøre. Bilen flyter formelig over underlaget, og sitter som et skudd i svingene. Den har et relativt lavt tyngdepunkt som bidrar til at den ikke krenger i det hele tatt i krappe svinger, til tross for høyden.Den 1,8 liters hybridmotoren med 122 hestekrefter var den vi prøvde først. Helt super bil å kjøre inne i de overraskende trange og sterkt trafikkerte Madrid-gatene. Deretter fikk vi også testet bensinmotoren. 1,2 liters bensinmotor? Ja, det er jo ikke en Ferrari akkurat, men den drar overraskende godt til å "kun" ha 115 hestekrefter, og flere ganger tok jeg meg selv i å kjøre mye fortere enn det jeg trodde – den gjorde det helt av seg selv, og det føltes like bra å kjøre på motorveien, som i byen. Bilene vi prøvde hadde en CVT automatgirkasse som fungerte meget bra. Bensinmotoren kan man også få med en 6-trinns manuell girkasse dersom man ønsker det. Bilen er helt nydelig og stillegående. Selv i overkant store hastigheter på spanske motorveier, var det ikke mye lyd å spore. Den såkalte «double wishbone-fjæringen» som er den samme som sitter i den seneste modellen av Toyota Prius, bidrar sterkt til dette. Men med lite lyd utenfra, har Toyota lagt desto mer vekt på bra lyd innenfra. Samarbeidet med høyttalerprodusenten, JBL, er tatt til et nytt (lyd)nivå.Anlegget på 576 watt som består av 9 høyttalere, inkludert tre subwoofere, er skreddersydd for bilen, og gir virkelig en annerledes lydopplevelse.Vi fikk teste det til fulle, og lukker man øynene er det akkurat som å være på konsert.Selv en av de mer erfarne karene fra vår gruppe journalister måtte smile stort etter å ha opplevd Diana Krall for full pupp i C-HR’en. Etter sigende var det rett før det rykket litt i dansefoten. Det er et kvalitetstegn, tenker jeg. Og skal man kjøpe denne bilen, ville jeg definitivt bestilt dette anlegget som tilleggsutstyr. Toyota-ingeniørene satte fokus på det de kalte for «me zone» da de utviklet cockpiten. Og derfor føles det ut som nettopp en cockpit, dog uten at det kjennes trangt på noen måte.Cockpit-følelsen kommer som følge av at alle instrumentene er plassert slik at man uansett har god oversikt, og den åtte tommers store skjermen er plassert sånn at man aldri trenger å på hodet for å følge med på radio, navigasjon eller andre ting man skulle finne nødvendig.Setene er også ekstremt komfortable, og rattet er godt å holde i. Dermed er det perfekt bil for en litt lenger tur, og virkelig perfekt å kjøre til fjellet på fredagen etter noen dager med bykjøring. Crossover-segmenet er det raskest voksende markedssegmentet og Toyota planlegger et årlig salg på over 100.000 biler i Europa. I Norge er målsettingen et salg på minimum 2000 biler i året, og informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, tror at utstyrsversjonen "Dynamic Tech" som vi kjørte, vil bli en av bestselgerne.Olsen sier at for å markedsføre den litt utradisjonelle bilen til en noe yngre målgruppe enn det de vanligvis sikter seg inn mot, så vil de bruke sosiale medier som Facebook mer aktivt.Skal man tro Toyota-sjefen, kommer det også flere litt nye og vågale Toyota'er, og dersom de er like bra som denne, ja da er det bare å glede seg.Jeg må virkelig si at jeg koste meg da jeg kjørte denne bilen, og det er jeg helt sikker på at flere vil gjøre. Den er kul, hipp, praktisk, stappet av ny teknologi, og en trendsetter i Toyota-forstand. Akkurat slik som den ønskede målgruppen.Konkurrentene er biler som Nissa Qashgai og , og de vil helt klart få sterk konkurranse av denne. Prisen starter på 299.900 for hybridmotoren, og 311.400 kroner for bensinmotoren, og det er flere utstyrsvarianter å velge mellom. For den best utstyrte hybridmodellen starter prisen på 377.100 kroner, mens den høyest utstyrte bensinversjonen starter på 393.000 kroner.