<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Looks like a million

- Hva? Ikke mer?Det var min første reaksjon da jeg fikk høre prisen på denne nydelige utgaven av en Audi A7 Sportback. 

Publisert 20. nov. 2016 kl. 17.28
Oppdatert 20. nov. 2016 klokken 17.36
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 837 ord

Dermed måtte jeg jo spør alle som så bilen; Hvor mye tror du den koster?Svarene varierte overraskende lite, blant både mer og mindre bilkyndige personer.- 1 million?Svaret er at den koster 600 000 kroner ferdig levert i Oslo, og det spekket med ekstrautstyr for nesten 100.000 kroner.  Jeg vil si at det er MYE bil for pengene.

Sexy
Ytelser
Når det er sagt. Maken til komfortabel bil å cruise med på motorveien, skal du faktisk lete lenge etter. Man føler seg rett og slett som en konge på veien. Fjæringen absorberer de fleste humper og ujevnheter på norske veier, noe det er usedvanlig mye av, og trenger man egentlig å akselerere fra 0-100 på under fem sekunder?
Komfort
Konklusjon

Utseendemessig er det absolutt ingenting å utsette på denne bilen. Den vekker oppsikt, oser klasse, og er rett og slett grom! Kombinasjonen av å se ut som en luksuriøs direktør-bil, men også en skikkelig frekk og rask sportsbil, er ganske unik.- Vi har kombinert den klare designen til en Limousine, de fleksible egenskapene til en Avant, og lidenskapen til en Coupé, skriver Audi i sin omtale av bilen. -Resultatet er en bil som imponerer, fortsetter de, noe jeg er helt enig i.  Undertegnede lot seg imponere veldig! Det var nesten sånn at jeg kjente litt ærefrykt da jeg kjørte den. Det ser ikke bare ut som man kjører en millionbil – det føles nemlig sånn ut også. Testbilen er innstegsvarianten til A7, og dermed er det den minste motoren som sitter i. Så på samme måte som den ser mye dyrere ut enn den er, så er det også sånn at den ser mye raskere ut enn den faktisk er.De gigantiske eksospottene som preger den ellers så utrolig sexy rompa, vil kunne ta motet fra de fleste i et hvert lyskryss, men akkurat i dette tilfelle så bedrar skinnet litt.Ikke misforstå. Under panseret gjemmer det seg 192 hestekrefter i en 1,8 liters TFSI-motor. Det er ikke nødvendigvis småtterier. Akselerasjonen fra 0-100 på 8,2 sekunder er jo helt greit i en luksusbil av dette kaliberet, og et dreiemoment på 320 Newtonmeter allerede fra 1400 omdreininger er heller ikke nødvendigvis så ille. Dessverre så står ikke ytelsene helt i stil til mine - kanskje i overkant store - forventninger. Jeg hadde kanskje ikke ventet et hestespark, men synet av bilen utenfra, og følelsen av å sitte i cockpiten gjør automatisk at man forventer et lite sug i magen når man tråkker inn gassen. Nei, man gjør ikke det. Det er fryktelig morsomt, men 8,2 sekunder er mer enn raskt nok i de aller fleste situasjoner. Og skulle man ha lyst på litt mer ytelser, er det bare å punge ut litt mer.Det finnes nok av trøkk i de litt dyrere versjonene av A7, og dersom man er skikkelig sugen på fart, kan man for eksempel legge 1,2 millioner kroner ekstra på bordet for en RS7 som har en fire liters V8 motor på 605 hestekrefter. Da får man alt man skulle begjære av krefter, og vel så det. Fordelen med denne motoren er et ekstremt lavt forbruk som ved blandet kjøring er oppgitt til 0,58 liter per mil. Det er slett ikke verst!Både kjørekomforten og plassen er luksuriøs for både store og små barn. I testbilen med S-line sportpakke som blant annet består av sportsunderstell, multifunksjons-sportsratt i skinn og sportseter i skinn/alcantara, er det duket for en komfortabel opplevelse. Med de skinnbelagte sportsetene sitter man ekstremt godt, og bilen er dermed et utmerket valg - spesielt for lange turer.Når man kommer ut på E6 er det bare å sette bilen i Cruise Control, for så å kjøre "strakaste vei" til hvor enn man vil. Sannsynligheten for at det blir en behagelig tur er meget høy, både for sjåfør og passasjerer. Så sant ikke baksetepassasjerene befinner seg i det øvre sjiktet når det gjelder høyde, da kan det fort blitt litt slitsomt i lengden. Bagasjeplassen er også fin nok til en lengre tur. 535 liter holder lenge, så sant ikke nevnte baksetepassasjerer også tilhører den mennesketypen "som alltid tar med seg alt for mye på ferie", eller den typen som "tar med seg alt for mye på vei hjem". Da kan det nok bli litt trangt, men i så tilfelle er det nok mer interessant med en annen type bil i utgangspunktet.Interiøret er i kjent Audi-stil både solid og oversiktlig. Det skinnbelagte sportsrattet er helt nydelig å holde i, og med alle de viktigste funksjonene innenfor tommel-rekkevidde, slipper man å ta hendene fra fatet (rattet) hvis man ikke vil.  Er du opptatt av utseende, klasse og komfort, men ikke er den typen som setter ekstreme ytelser høyest på ønskelisten, og heller ikke føler at firehjulstrekk er en nødvendighet, da er dette bilen for deg. Her får du virkelig limousine-følelsen til en relativt billig penge, og hele familien vil garantert være fornøyd med det valget.  Her står testbilen sammen med sin litt dyrere og raskere bror, S5 Coupé, som snart blir omtalt her på Hegnar.no.