+ mer

Med nye Ford Kuga gjennom tre land

For å være ærlig, nye Ford Kuga er ikke «breaking news».  Det er snarere en omfattende facelift av modellen som kom i 2012.Selv om nye Kuga ligner svært på forrige generasjon, er det imidlertid gjort en rekke forbedringer og oppgraderinger som gjør SUV-en til en mer moderne og aktuell bil.
God på langtur
Vi var så heldige at vi fikk kjøre Kuga over en lengre distanse, fra den østerrikske hovedstaden Wien, via Tsjekkia til Krakow i Sør-Polen.Ford er kjent for å levere biler med gode kjøreegenskaper. Kuga er intet unntak. Det er en kjøreglad bil som det er fint å kjøre langt med.Motorveiene i de gamle kommuniststatene hadde overraskende bra standard (og lite trafikk). Min svenske co-pilot mente de var bedre enn de fleste motorveiene i Sverige, og da er de også betydelig bedre enn de vi finner her på berget. Med fartsgrenser på inntil 140 km/t var det mulig å teste bilen i høye hastigheter. Kuga-en har bra støydemping og går som på skinner. 
PS: Fords større Vignale-modeller som Mondeo og Edge har aktiv støydemping, som minner om det man finner i Bose’ høretelefeoner, som gir et ekstra lavt støynivå. Da Kuga er basert på annen plattform, er ikke denne teknologien tilgjengelig i denne SUV-en. Faktisk fikk vi opplyst fra en av Fords representanter under lanseringen at støynivået i Kuga Vignale faktisk er høyere enn i andre Kuga-modeller, noe som skyldes at skinninteriøret demper støyen dårligere enn det vanlige interiøret. Men for all del, støy er ikke noe problem uansett.
Fast i fisken
Der veiene ikke var så bra merket vi at fjæringen er fast og stiv. Kuga-en sluker ikke akkurat ujevnhetene. På småveiene kommer det stive oppsettet mer til sin rett. Kuga er flink å kamuflere det høyere tyngdepunktet i forhold til en «vanlig» bil.Det eneste uromomentet er drivstofforbruket.  Med 1,5 liter EcoBoost bensinmotor på 182 hk lå snittforbruket etter et lengre strekk på 1,4 liter på mila. Naturligvis har den høye farten en pris, men tallet var overraskende høyt.Som vi har opplevd i Mondeo tidligere er vi ikke helt fornøyd med automatkassene i de bensindrevne bilene.  Vi opplever dem som litt for trege og masete, litt a la CVT-kasser som gjerne ruser når du gasser på.Powerskift-kassen (dobbeltclutch) i dieselutgaven hadde vi derimot ingenting å utsette på. Den la vi i grunnen ikke så mye merke til, noe som er det beste skussmålet for en girkasse.
Vignale
Bilen vi kjørte mest var toppmodellen Vignale med 180 dieselhester og Powerskift-kasse. Vignalemodellene skiller seg fra resten av Ford-familien med en særegen, mer eksklusiv, front, samt høy kvalitet på skinnsetene og ekstra påkostet dashbord og andre designelementer. Vignale-modellene går gjennom ekstra sjekkpunkter på fabrikken i spanske Valencia slik at finish-en blir tipp topp.Vår bil var utstyrt med meget komfortable seter og fremsto meget delikat på alle måter.
En stor forbedring
Ford Kuga og øvrige modeller får nå ny kommandosentral, SYNC3, som er en stor forbedring fra tidligere utgaver. I tillegg til at grafikken på den 8 tommers skjermen er oppgradert og systemet jobber mye kjappere enn før, er nå også norsk stemmestyring,
Strammere design
Designmessig er Kuga strammet opp både fremme og bak, for å gi et mer moderne og «up to date» inntrykk.Både bakluke, baklykter og felger er nye. Fronten har fått samme design som den man finne på storebror Edge. Kuga har nå fått nye adaptive bi-xenon hovedlys og nye LED kjørelys. Panseret er også nytt.Midtkonsollen er ny. Det er bedre plass til koppholdere da parkeringsbremsen nå er elektronisk.  Kuga har også fått et nytt oppbevaringsrom bak girspaken. Praktisk.
Bedre sikkerhetssystemer
Et annet viktig punkt er at sikkerhetsnivået i Kuga er forbedret. Eksempelvis virker Fords nødbrems-system nå helt oppe i hastigheter på 50 km/t, mot 30 km/t tidligere. Dette systemet er standard på toppmodellene, men koster 2.000 kroner for Trend- og Titanium-bilene. I sistnevnte kan Active City Stop inngå i en pakke til 5.000 kroner som også inkluderer blant annet filskifteassistanse, trafikkskilgjenkjenning og automatiske nær og fjernlys.Du får også muligheten for å velge blindsonevarsling og forbedret parkeringsassistent.
Nye utstyrsnivåer
Ford har endret på utstyrsnivåene.  Benevnelsen Titanium X går ut og erstattes av ST-Line og Vignale. Kuga-kundene har gjerne kjøpt velutstyrte biler. Det gjør også de norske kundene. Importøren tror at så mange som rundt 68 prosent vil velge ST-Line og 10 prosent Vignale.
Komplett bil for 450.000 kroner
Startprisen for Kuga er 326.000 kroner. Da får du en bil med forhjulstrekk, 120 bensinhester, manuell girkasse og laveste utstyrsnivå Trend. Vi ville styrt unna Trend-utgavene da disse mangler både SYNC3 og automatisk klimaanlegg. Importøren tror bare to prosent av kundene vil velge Trend-versjonen.De 21.000 ekstra utstyrsnivå Titanium koster er en god investering. ST-Line koster ytterligere 18.000 kroner ekstra.Legger du rundt 450.000 kroner på bordet får du en flott Kuga med både mye utstyr, automat, sprek diesel-motor på 150 hk og 4x4. 
Konklusjon
Alt i alt liker vi nye Kuga. Kjøreegenskapene er gode og utstyrsnivået høyt dersom du går for en av toppmodellene. Det er en praktisk bil med flere mulige motorer og kan leveres med både to- og firehjulstrekk.  I disse tider med stort fokus på hybride drivlinjer er det imidlertid et minus at Kuga ikke kan leveres med en elektrisk støttemotor.Ulempen er også at den ikke skiller seg veldig fra konkurrenter som Toyota RAV4, VW Tiguan, Mitsubishi Outlander osv. Den er verken bedre eller dårligere enn disse og koster omtrent det samme.Hva du velger blir smak og behag.
Motor