+ mer

Salget av BMW og Porsche eksploderer i oljebyen

Bavaria har definitivt ikke oljebremsen på, og gir full gass i Stavanger fra sin nye storstue.  

- Jeg fryktet at 2016 skulle bli et dårlig år, medgir daglig leder i Bavaria Stavanger, Jone Hana overfor Hegnar.no.Med 300 millioner investert i et helt nytt «Bavaria-kvartal» som sto ferdig i fjor høst, i et av de områdene i Norge som er desidert hardest rammet av oljesmellen, var det grunn til bekymring.Fasiten er at det går alt annet enn dårlig. Med en økt ordreinngang, bare på BMW, på 16 prosent i årets første ni måneder, er det ingenting som vitner om oljekrise.- Blodet renner i gatene i Stavanger nå, sa Petter Stordalen til VG i fjor sommer, og det er utvilsomt et faktum at tusenvis har mistet jobben på grunn av kuttene i oljebransjen, og at boligmarkedet har falt med 10-12 prosent siden toppen i 2013.Bilsalget derimot, det går så det griner.- Vi hadde lukket visning på nye BMW 5-serie forrige uke, og da kom det hele 420 gjester for å ta en ta en titt. Det vitner om den store interessen, smiler Hana.
Porsche-salget øker kraftig
Over gaten hos naboen, Porsche Center Stavanger som også er under Bavaria-paraplyen, merkes det heller ikke noe til oljenedturen. Snarere tvert imot.- Tilbudet er begrensningen, sier selger Ole Henrik Førland.- Dersom de hadde ringt fra hovedkontoret i til Porsche i vår og sagt at de kunne levere ti Porsche 911 GT3 RS til oss, så hadde vi solgt de på dagen, sier han om den store pågangen som har vært.   Det var nok mange som tenkte sitt da Bavaria åpnet det nye Porsche-senteret på 4000 kvadratmeter våren 2015.Med fasit i hånd, var det ingen grunn til skepsis.- Nybilsalget økte med over 50 prosent i første halvår, sier Førland og legger til at de kunne solgt mer hadde det ikke vært for begrenset tilgang på biler.
Kundeglede
Bakgrunnen for de gode resultatene tilskriver Jone Hana fokus på det han velger å kalle for «kundeglede».- Målet er å ta kundeopplevelsen til et helt nytt nivå, sier Hana på sitt sedvanlige entusiastiske vis, og forteller hvordan de forsøker å få kundene til å føle seg hjemme.Blant annet betyr det nye og flotte bygget at kundene kan levere bilen til service innendørs, få tilgang til egne kontorer, låne møterom, samt spise en bedre frokost. Alt mens de venter på at bilen blir klar.- Det har vi fått mange gode tilbakemeldinger på, sier Hana som ikke kan få fullrost sine medarbeidere godt nok.- Det er folkene som betyr noe.
Hårete mål
Til tross for solide resultater i utfordrende tider, er det ikke snakk om å hvile på laurbærene.Bil-konsernet som ble startet i Stavanger i 1996, har økt omsetningen til 5,5 milliarder i løpet av konsernets 20 første år og blitt en av Nordens største BMW- og MINI-forhandlere.Målet er å nærmest doble denne til 10 milliarder kroner innen 2020, noe som er en meget ambisiøs målsetning.Den ferske konsernsjefen i Bavaria, Jacob Tveraabak sier til Hegnar.no at de skal fortsette å vokse organisk gjennom sine eksisterende forhandlere, men at de også vil vokse gjennom oppkjøp.- Veksten vil først og fremst skje gjennom eksisterende merker, men vi vil naturligvis også se på andre typer merker vi har troen på, sier han. 
Tveraabak utelukker heller ikke en geografisk ekspansjon utover Norge og Sverige, der de opererer i dag, men understreker at de først vil se på sine eksisterende markeder.
På spørsmål om hvordan resten av 2016 ser ut, svarer Tveraabak som ikke vil avsløre noen tall.- Det blir en veldig hyggelig omsetningsvekst. Jone Hana i Bavaria Stavanger, stemmer i:
- Det ser bra ut.
Motor