+ mer

Folke-hybrider blir dyrere med budsjettforlik

Toyota er sjokkert over de nye bilavgiftene.

Hybridbiler uten ledning kommer dårligere ut avgiftsmessig i kjølvannet av budsjettforliket. Eksempelvis får ordinære Toyota-modeller med hybridmotor et avgiftspåslag på nesten 10.000 kroner i forhold til regjeringens første forslag, skriver VG.– Jeg skjønner at bilbransjen rister litt på hodet over manglende forutsigbarhet når en av de ikke-ladbare bilene som bruker aller minst drivstoff får slike utslag, sier forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget til avisen.Eksempelvis vil en Toyota Prius, som slipper ut 76 gram CO2 og har en avgift i dag på 29.000 kroner, få en avgiftsøkning på 2.500 kroner, mens den med det opprinnelige forslaget skulle få en reduksjon på 6.500 kroner.For ladbare hybrider blir endringene fra det opprinnelige forslaget minimale.– Hvis det er riktig at det kun er de vanlige hybridene som får en avgiftsøkning, er det oppsiktsvekkende. Flere av Toyotas hybrider vil rammes dobbelt, med både økt CO2-avgift og økt vektavgift som kun ilegges ikke-ladbare hybrider. Trolig slår dette dårlig ut for Norges tredje mest solgte bil, Toyota RAV4, uten at vi har fått finregnet på det ennå, sier informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, til VG.Til Bilnytt bruker han ord som «sjokk» når han beskriver de nye avgiftene.Nestleder Ola Elvestuen i Venstre sier  det er nødvendig å skape et skarpere skille mellom nullutslippsbiler og biler som forurenser litt. Det er derfor biler som Toyota Prius blir dyrere.Endrlngene i avgiftene innebærer at CO2-komponenten endres ved at øvre innslagspunkt for fradrag reduseres fra 85 til 75 gram. Når det gjelder vektkomponenten vil laveste innslagspunkt heves fra 200 til 350 kg, mens den i dag er 150 kg.Alle satser reduseres med 2,5 prosent, noe som gir noe lavere avgift basert på bilens vekt.Vektfradraget for ikke-ladbare hybrider reduseres fra 10 til 5 prosent.

Motor
Nyheter
Politikk