+ mer

De beste E-klasse-kjøpene

Tre utgaver skiller seg ut. Nå har vi testet bensin OG 4MATIC.

Nye Mercedes E-klasse leveres med et utall motoralternativer. E 220d med en ny to liters dieselmotor dieselmotor på 194 hk er en av våre favoritter. Den er svært effektiv med et teoretisk forbruk på bare 0,39 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 102 gram. Slike verdier for en så stor bil ville vært utopi for noen år siden. (Artikkelen fortsetter under bildet)

E 220d kan også leveres med 4MATIC firehjulstrekk, noe som passer den norske folkesjelen perfekt. Snart kommer dessuten, som vil være et flott alternativ til SUV.Men stadig flere vil gjerne ha bil med bensinmotor, ikke minst blant Mercedes-kundene., som har 279 hk og et teoretisk forbruk og CO2-utslipp på bare henholdsvis 0,21 liter på mila og 49 gram. Denne bilen er en gavepakke til deg som bilkjøper. Som vi har vært inne på tidligere har den i grunnen bare tre «problem». Den kan verken leveres som stasjonsvogn eller med firehjulstrekk. Dessuten er bagasjekapasiteten redusert med 90 liter i forhold til den vanlige E-klasse sedan.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sverger du til en E-klasse med kombinasjonen bensinmotor OG 4MATIC har du enn så lenge bare to alternativer; E 200 eller E 400.  Disse har henholdsvis 184 og 333 hk. Prisforskjellen er på rundt 200.000 kroner.Vi har sett nærmere på minstemann. Når man har kjørt mye diesel er det nærmest en befrielse å fyre opp en bensinbil. Så stillegående. Så vibrasjonsfritt.  Ingen kakling ved kaldstart. I det hele tatt er det en svært komfortabel bil, både for ørene og ellers.Spørsmålet som dukker opp er: Er det egentlig nødvendig med mer enn 184 hk i dette landet. Utgangspunktet vårt er at det aldri kan bli nok hestekrefter, jo flere jo bedre, men fornuftsmessig er dette innertier.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vi fikk riktignok ikke fullastet vår testbil. Det er gjerne når du har stappet bilen full av passasjerer og bagasje du savner kraftoverskudd.  I løpet av vår testperiode savnet vi ikke flere hester. E 200 virker kjapp, faktisk kjappere enn vi hadde forventet.Den ni trinns automatkassen står veldig bra til bilen. Den er kanskje ikke like kjapp som i for eksempel en BMW 5-serie, men en Mercedes inviterer til mer bedagelig kjørestil enn de andre tyske premiumprodusentene.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vi går ikke nærmere inn på E-klasses høye sikkerhetsnivå, den vanvittige komforten osv denne gangen. Det har vi omtalt i tidligere tester:(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det nye avgiftsregimet som ble innført ved nyttår slår negativt ut for «vår» bil. Faktisk økte avgiftene på E 200 4MATIC med 16.000 kroner, mens dieselalternativet E 220d 4MATIC fikk en avgiftslette på 12.000 kroner. Det forverrer konkurranseevnen til den lille bensinutgaven.Startprisen for en E 200 4MATIC er på 615.000 kroner (ex levering). Den bilen eksisterer ikke. Heller ikke den til 700.000 kroner, for dersom du skal ha en E-klasse med utstyr man forventer i en slik bli, kan du plusse på 200.000 kroner, minst.Vår pressebil, med «alt utstyr» har en totalpris på 998.500 kroner. Det er nærmest uhørt å betale så mye for en innstegsmodell. Bare for det du må ut med for ekstrautstyret (383.600 kroner) får du en godt utstyrt familiebil fra andre produsenter.Kunder flest velger ikke så mye utstyr.- Om vi ser på gjennomsnittlig «take rate» over tid velger de fleste kundene Premium Plus-pakke i kombinasjon med Teknikk Plus-pakke (totalt 120.000 kroner) og noe på toppen, slik at vi havner på +/- 150.000, sier PR-ansvarlig Audun Hermansen til Hegnar.no(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hvor mye mer miljøvennlig er det å kjøpe bensin vs diesel? Tallenes tale er at en E 200 4MATIC bensin slipper ut 31 mg NOx per kilometer, mens E 220d 4MATIC diesel slipper ut 55 mg, det vil si 77 prosent mer.Til gjengjeld er CO2-utslippene 23 prosent lavere for dieselvarianten; 117 vs 152 gram per kilometer.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Alt i alt liker vi den ferske generasjonen Mercedes E-klasse svært godt, men konkurrenter somny utgave, oger også fantastisk bra biler. Glem heller ikke alternativer fra produsenter som Audi, Lexus og Jaguar. Dermed blir det mye smak og behag hva man velger.Dersom du «tør» velger du E 220d. Klarer du deg med sedan og ikke må ha firehjulstrekk er E350e udiskutabelt det beste kjøpet.Om bensin og 4MATIC er et must, er E 200 et utmerket alternativ, men da bør du ikke gå fullstendig amok når du velger ekstrautstyr, for da blir det fort en kostbar affære.

Motor