Denne er det ingen grunn til å kjøpe

Det er bedre å smøre seg med litt tålmodighet.

Vi har tidligere kjørt KIA Optima sedan, både med

og sombasert på en bensinmotor. Men i Norge er ikke sedan det helt store. Derfor var vi spente på Optima i stasjonsvogn-innpakning.Optima stasjonsvogn fungerer bra den, for all del. Den 1,7 liters dieselmotoren gir oss ikke de store overraskelsene. Den er «helt grei», men heller ikke så mye mer.Effekten er på 141 hk, et tall som ikke gir noen bakoversveis i 2017. Maksimalt dreiemoment er på full akseptable 340 Nm, men 0-100 km/t-tider på 11,1 sekunder imponerer ingen.(Les lengre ned i saken for å se hvorfor et annet Kia-alternativ er et mye bedre kjøp)
Designet er så spennende det kan bli for en koreansk stasjonsvogn. Vi synes den minner om Honda Accord, som kom på markedet for rundt 10 år siden.  Igjen, det er «helt greit». Noen designdetaljer trekker imidlertid opp, i fronten og bakenden, med lyktene i spissen.Plassmessig er den også på det jevne. Baksetet er på nivå med konkurrentene, mens bagasjerommet er på 552 liter.Det vi vil frem til er at Optima stasjonsvogn fungerer som familiebil, men at det finnes modeller som både er trangere og rommeligere.
En av Kias store styrker er det svært høye utstyrsnivået. Her har du «alt», både sikkerhets- og komfortutstyr. Vår GT-line har skinninteriør, blindsonevarsling, sportsseter, elektriske seter, ventilerte seter, oppvarmede bakseter, navigasjon, panorama soltak osv.Allerede på lavere utstyrsnivå får du blant annet ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, automatisk nødbremsesystem, oppvarmet rattet, elektrisk bakluke og trådløs ladeplate for mobiltelefoner. You name it!Hadde dette vært en tysk premiumbil hadde utstyret i KIA-en kostet minst 200.000 ekstra. Her er det inkludert i prisen. Vår toppspekkede bil har dermed en prislapp på 475.000 kroner, som på ingen måte er avskrekkende når man tar hensyn til utstyret.
KIA har dessuten et annet ess i ermet. 7 års garanti. KIA er nå det eneste bilmerket med en så lang garanti, som gjelder i inntil 150.000 km. Det gir problemfritt bilhold, noe som er viktig for mange.Vi ville likevel ikke kjøpt bilen, selv om pakken er god med mye utstyr og bil for pengene. Det skyldes ene og alene at det kommer et vanvittig mye bedre kjøp snart. Tidspunktet er juni. Da kommer Optima stasjonsvogn som ladbar hybrid. Og det blir en regelrett prisbombe. Prisen er ikke klar, men for sedan-utgaven er den ladbare hybriden billigst, med en fra-pris på 376.000 kroner.Det vanlige prispåslaget for stasjonsvogn vs sedan er 20.000 kroner. Det indikerer at den ladbare stasjonsvognen, lastet med utstyr, kommer på under 400.000 kroner.Den ladbare utgaven er avgiftsfri. Du betaler bare 2.400 kroner i vrakpant, mens vår testbil gir 117.500 kroner i statskassen.
Bonusen er en samlet effekt på 205 hk.  Om du bor i en av de store byene slipper du dessuten å tenke på eventuelle dieselforbud.  Vi følte oss nærmest kriminelle da vi hentet ut diesel-purka den dagen byrådet i Oslo hadde innført forbud mot dieselbiler på kommunale veier. Men vi hadde gullende ren samvittighet da vi levertesamme dag.Det er plug-in-varianten du skal vente på.  Den går rett i strupen på svært populære Passat GTE og SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV.
Det er bare ett godt argument for å kjøpe diesel i stedet for ladbar hybrid. Det er hvis du har planer om å kjøre bilen med tilhenger. For mange nordmenn er det viktig. Da skal du vite at den ladbare hybriden ikke leveres med hengerfeste.Poenget med en ladbar hybrid er naturligvis at du lader den i den daglige og i størst mulig grad kjører elektrisk på småturene, mens du lar bensinmotoren gjøre jobben på langtur. Uansett hvor mye eller lite du lader er regnestykket uslåelig.Vår anbefaling er klar: Styr unna Optima med dieselmotor, enten du vil ha sedan er stasjonsvogn. Plug-in-hybriden er et vanvittig mye bedre kjøp,  selv om du må drasse på noen hundre kg ekstra.Korreksjon: Vi kom i skade for å skrive at den kommende ladbare versjonen ikke vil bli levert med hengerfeste. Importøren opplyser at den skal kunne bestilles med en løsning slik at den blir godkjent med tilhengervekt, slik som på Niro. De har blitt forespeilet 1.500 kg, men avventer typegodkjenningen.