+ mer

Klimahysteri? Varsler enda strengere utslippsmålinger

Dieselmotorer vil trolig forsvinne fra mange småbiler.

1. september vil nye utslippsmålinger for typegodkjenning av biler tre i kraft. Foruten strengere og kostbare krav til bilprodusentene, vil norske avgifter måtte tilpasses.- Dagens utslippsmålinger er for snille, sier Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til Finansavisen.Da henviser han til de såkalte NEDC-målingene (New European Driving Cycle) som danner utgangspunkt for kravene til bilprodusentenes stadig strengere gjennomsnittlige utslipp, og utregningen av norske engangsavgifter. Disse kravene er skjerpet i seks omganger fra 1992 til de såkalte Euro 6-kravene som gjelder fra 2014, men de vurderes likevel ikke som gode nok, skriver Finansavisen.

Derfor innfører EU fra 1. september de nye WLTP- (Worldwide Light Vehicles Test procedures) og RDE-målingene (Real Driving Emissions test) ved typegodkjenning av nye biler.Adm. direktør Erik Andresen i BIL forteller Finansavisen at de nye kravene blir tøffe for bilindustrien, som har tilpasset seg NEDC-målingene blant annet ved økt bruk av turbomotorer og stopp/start-systemer. Samtidig som CO2-utslippene dermed har gått ned, har avstanden mellom teoretisk og faktisk forbruk likevel økt.Finansdepartementet er klar over de nye målemetodene og konsekvensene av dette, men har foreløpig ikke tatt en beslutning på hvordan dette skal gjøres. Finansavisen har vært i kontakt med Finansdepartementet uten å få svar på spørsmål omkring ­vurderinger av CO2-avgiften.Selv om de nye målingene heter Worldwide Light Vehicles Test Procedures, er det ikke sikkert USA, Kina og en del andre land innfører målingene fra 1. september. Donald Trump har varslet færre restriksjoner for amerikansk bilindustri, samtidig som SUV-modeller og pickups allerede klassifiseres som lette lastebiler og har mer romslige krav.

Motor