Slik skal Maserati mangedoble salget i Norge i år

Det er en god grunn til at Maserati-salget vil øke kraftig i år, men det skal fortsatt være et eksklusivt merke.

I årene 2014 -2016 ble det solgt 33 nye Maserati i Norge. Går det som importøren Autoxo Sport vil, vil salget i 2017 bli betydelig enn de tre foregående årene til sammen. Stikkordet er naturligvis «Levante», den nye SUV-en som kom til landet mot slutten av fjoråret.Maserati-ansvarlig Petter Opsahl hos Autoxo Sport sier at de så langt har levert ut 15 Levante. I tillegg kommer 20 ordrebiler på løpende bånd fremover.- Totalt får vi 38 Levante i år og regner med å være sluttsolgt i løpet av én til to måneder. Vi jobber med fabrikken for å få flere biler, sier Opsahl til Hegnar.no.Han understreker at Maserati skal være eksklusivt og at det er en del av eierselskapets FCAs tankegang, hvor søstermerket Alfa Romeo skal ta seg av volumene med sin SUV Stelvio.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Petter Opsahl. Foto: Hegnar.no
Levante er produksjonsmodellen av det som ble presentert som konseptbilen Kubang på Genève-messen tilbake i 2011. Den opprinnelige planen var at bilen skulle bygges på samme plattform som Jeep Grand Cherokee. Slik ble det ikke. Det tok sin tid, men bilen som nå er i salg er 100 prosent Maserati.Det er den første italienske SUV-en (dersom vi ser bort i fra «traktoren» Lamborghini LM 002).-Levante har funnet sin plass i det store SUV-segmentet, sier Opsahl, og viser til det sportslige DNA-et, lavt tyngdepunkt, torque vectoring, men også en praktisk bil med høy bakkeklaring, skiluke og mulighet for tilhengerfeste.Han sier at Levante har gitt dem helt nye kunder som tidligere ikke har vurdert Maserati.I Norge leveres Levante med en V6 dieselmotor på 275 hk, samt en V6 bensinmotor på 430 hk, begge på tre liter.Noen hybrid-versjon er foreløpig ikke på trappene, men ifølge Opsahl er bilen klargjort for en hybrid drivlinjen.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Flere nyheter
Selv om det meste naturlig nok dreier seg om Levante for Autoxo Sport, skal vi heller ikke glemme den gamle bestselgeren Ghibli, som kom på markedet i 2014. I toppåret 2014 ble det solgt 15 nye Ghibli i dette landet.Opsahl sier det kommer en facelift av denne senere i år, som vises enten i Genève eller i Frankfurt. Den vil få noen av de samme linjene som Levante, som den konkave grillen.En ny GranTourismo og GranCabrio er heller ikke langt unna, uten at Opsahl vil tidfeste dette nærmere.Det er også knyttet stor spenning til toseteren Alfieri, som ble vist som konseptbil for flere år siden. Den er neppe på veien før i 2019 eller 2020. Da vil det også være klar for Maseratis første elbil, i Alfieri-innpakning.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Skal selge 48 Maserati i år
Den store luksuslimousinen Quattroporte, med aner tilbake til 60-tallet, står for en liten del av salget. I 2014 ble det solgt 3 biler, ingen i 2015 og én i løpet av fjoråret.Opsahl sier at målet for 2017 er å selge 48 nye Maserati, hvorav 11 Ghibli, 35 Levante og to Quattroporte. Til sammenligning var tallet i 2016 totalt 11 nye biler.Han opplyser at Maserati skal bli mer synlig i media i år og at merket er et satsingsområde for Autoxo Sport, som også importerer Ferrari. I tillegg har Autoxo Sport hatt et betydelig salg av brukte Porsche.  Morselskapet Autoxo har dessuten et bredt utvalg av de fleste luksus- og sportsbilene som er til salgs i Norge.
X-faktoren
Opsahl understreker lidenskapen ved å eie og kjøre Maserati.- Maserati har X-faktoren. Bilen skal være morsom å eie selv etter at «nybil-følelsen» har lagt seg. Du skal alltid ha lyst til å kjøre bilen, selv etter å ha eid den en stund, sier han.Men Maserati er mer enn lidenskap.- Maserati har snudd alt på hodet. Det satses voldsomt på testing. Bilene må være bra for at vi skal lykkes. Og det er de, sier Maserati-sjefen.