<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MG CS konseptbil. Skisse: MG

Ikonbil skal gjenerobre Europa

Etter at britiske MG Rovers gikk konkurs havnet MG i kinesiske hender. Nå vil merket gjenerobre Europa.

Publisert 1. mai 2017 kl. 06.56
Oppdatert 1. mai 2017 klokken 07.08
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 150 ord

Med bilgiganten SAIC i ryggen vil MG gjenerobre Europa. Men så langt har interessen for kinesiske biler vært laber blant europeiske kunder, skriver Di.se.Pieter Gabriëls, direktør for SAIC nye europeiske kontor i Luxembourg, innrømmer at det har vært vanskelig for kinesiske merker å slå gjennom i Europa.- Ryktet har ikke vært det beste, sier han.Det siste eksempelet på et mislykket forsøk på å lansere Kina-bygde biler i Europa, var det helt nytt merke Qoros.Til tross for kompetanse fra etablerte, vestlige produsenter og gode resultater i kollisjonstester, ble Qoros Europa-planer innstilt.Nå tror Pieter Gabriëls på forandring, ifølge nettstedet.- De siste årene har europeiske forbrukere blitt stadig mer vant til avanserte teknologiske produkter som er produsert i Kina. Det vil hjelpe oss, sier Gabriëls.SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation, er en av de største i bilverden og solgte 6,5 millioner biler i fjor. Selskapet samarbeider med flere vestlige bilprodusenter som General Motors og Volkswagen.