KjøpLogg inn
+ mer

Vi har kjørt «Miste lappen på et blunk»-bilen

«Det blir som å kjøpe en løve når familien skal ha et nytt kjæledyr»

Publisert 1. juni 2017 kl. 15.42
Oppdatert 1. juni 2017 klokken 15.44
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 587 ord

Over sommerferien kommer den heftigste stasjonsvognen på markedet til Norge. Vi snakker om Mercedes AMG E 63 s 4MATIC+, som er utstyrt med ikke mindre enn 612 hk hentet ut fra en høypotent V8 biturbo-maskin med et maksimalt dreiemoment på ekstreme 850 Nm!I motsetning til tidligere er AMG-varianten nå utstyrt med 4x4. Vel gir det litt ekstra vekt, men du verden for et grep!(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har ikke kjørt stasjonsvognen, men sedan-utgaven som klarer sprinten 0-100 km/t 0,1 sekunder raskere. Da snakker vi om en tid på vanvittige 3,4 sekunder for en familiebil! (obs Tesla-eiere, ingen spydige kommentarer om akselerasjonen takk!)Bilen går så sinnsykt at den burde vært skrevet ut på blå resept.  Kraften er så enorm at du beveger deg langt inn i førerkortbeslag-området før du får igjen pusten.Legg på verdens nydeligste AMG-«bråk», og du er i himmelen, nesten bokstavelig talt dersom du ikke kjenner dine egne begrensninger som sjåfør.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Samme dag kjørte vi E 43 AMG, for så vidt en heftig bil det også, med 401 hk og 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Den kan være snill som et lam i det daglige, men være en skikkelig råtass hvis du slipper den løs.E 63 er flere hakk mer ubehøvlet og bøllete, slik eierne av slike biler helst vil ha det.(Artikkelen fortsetter under bildet)
«Denne bilen blir alt for dyr». Tenker du kanskje. Alt er relativt, men 1.612.900 for sedanen og 1.697.900 kroner for stasjonsvognen er faktisk overraskende «billig».  Nøyer du deg med utgaven uten «S»-en i betegnelsen, versjonen med «bare» 571 hk, kuttes prisen med rundt 100.000 kroner. 0-100 km/t-tiden er uansett bare 0,1 sekund svakere. Men du får «bare» 750 Nm dreiemoment.Startprisen er kuttet med nesten 300.000 kroner i forhold til tidligere. Er det ett år du skal kunne unne deg en heftig bil er det i år, for du vet aldri hva som vil skje med bilavgiftene de neste årene.Selvsagt må du legge til en del penger til ekstrautstyr, men det gledelige er at AMG E63 har mye «must»-utstyr som standard, som premium pluss- og teknikkpakke som inkluderer den flotte Wide Screen Cockpiten, head-up display, 360-kamera, multibeam LED med 84 lysdioder, Burmester surround sound, panorama soltak, skinninteriør og memoryseter. Importøren anslår selv at utstyr for 130.000 kroner er standard.(Artikkelen fortsetter under bildet)
S-modellene har for øvrig egen «Drift mode» når du har satt den Race-innstilling. Da får du 100 prosent bakhjulsdrift, manuell girmodus og avslått ESP. Bare sørg for gode avtaler med dekkleverandøren dersom du tenker å bruke denne.Velger du E 63 s må du være verdens mest selvdisiplinerte sjåfør. Den er ikke skapt for norske veier og norske fartsgrenser.Det blir som å kjøpe en løve når familien skal ha et nytt kjæledyr. Den må enten holdes i bur eller i beste fall i bånd, men du risikerer å bli spist opp. Det blir verken kos for familien eller et godt liv for beistet du har tatt inn i familien.Kjøper du bilen må du love å ta den med til Tyskland og la den strekke ut litt på Autobahn. Den fortjener å lufte seg litt av og til.Men misforstå oss riktig. AMG E 63 s er en fantastisk bil. Vi kjører gjerne stasjonsvognen når den kommer til Norge, dersom vi tør.(Du finner flere bilder nederst i artikkelen)