<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

BMW 540i overrasker stort på ett felt

Vi fikk i det minste én aha-opplevelse da vi kjørte råskinnet BMW 540i xDrive Touring. 

Publisert 18. aug. 2017 kl. 13.03
Oppdatert 18. aug. 2017 klokken 13.03
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 723 ord

Nye BMW 5-serie seiler opp som en av våre favoritter i år, uansett bilklasse. Vi har tidligere kjørt ulike sedan-versjoner under den internasjonale lanseringen rett før jul, samt Touring-utgaven .  En av mest aktuelle variantene, plug in-en 530e, får en sterk kjøpsanbefaling. Her får du mye kraft for en relativt billig penge.Det store spørsmålet er hvilket motoralternativ som passer bilen best. Det kommer vi til å utforske videre, for å ha et påskudd for å kjøre 5-serie.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Etter å ha kjørt 540i xDrive Touring er vi langt på vei mot å finne svaret. Altså perfeksjonen. Vi kjører mange biler i løpet av et år, også mange biler i millionklassen. Det er heldigvis sjelden vi får «kjærlighetssorg» når vi leverer tilbake en av pressebilene. Det opplevde vi med denne BMW-en. 540i fremsto for oss som det perfekte kompromisset.Vi har en gammel forestilling i bakhodet om at BMW lager kjøremaskiner, men hvor sportsligheten og stivheten gjerne går ut over komforten. Bare glem det, for det er «fake news».(Artikkelen fortsetter under bildet)540i er en av de mest komfortable bilene vi noen sinne har kjørt. De eneste modellene vi klarer å sammenligne med er biler som BMW 7-serie, Mercedes S-klasse og Citroën C5, med det hydrauliske understellet.  Men det er ikke bare mykt. Det geniale er at 5-eren leveres med et adaptivt understell, hvor du også kan sette det opp litt stivere for dagene hvor aktiv kjøring står på timeplanen. Men noen M5 blir den aldri.Komforten starter i det man setter seg inn i bilen. Komfortsetene til 18.400 kroner kan bare beskrives med ett ord; fantastiske. Når du i tillegg får interiøret i Nappa eksklusivt skinn (17.100 kroner ekstra) skjønner du at en bil ikke bare er en bil.(Artikkelen fortsetter under bildet)«Støydemping i verdensklasse», skrev vi etter å ha kjørt Touring-varianten på fine tyske landeveier. Vi tok forbehold om at den norske, grove asfalten kunne gi et annet inntrykk, men vi kan avblåse faren. Selv på norske veier er støynivået svært lavt.Vår testbil var utstyrt med et Bowers & VWlkins surround-anlegg som gir flotte lydopplevelser. I en slik bil kommer et bra anlegg virkelig til sin rett. Helt billig er det ikke. Det koster 51.500 kroner, men for mange er det verdt pengene for å oppleve en konsertsal på fire hjul.(Artikkelen fortsetter under bildet)Selv om «komfort» er ordet som først slår oss i en 540i, imponerer også kraftressursene. Fra rekke-sekseren hentes det ut 340 hk. 0-100 km/t tar 5,1 sekunder. Tesla-eiere blir naturligvis ikke så imponert over akkurat det, men de burde testet en million-BMW og opplevd hvordan premium kan være og hvor lavt støynivå en bil kan ha.Sikkerhetsnivået i nye 5-serie er høyt, ikke minst dersom velger Innovasjonspakken til snaue 30.000 kroner, som inneholder både kjøreassistenten, adaptive LED frontlykter, fjernlysassistent, head up display osv.En BMW er en kjøremaskin, men de nye sikkerhetssystemene kan hjelpe deg å holde deg på veien ved at den aktivt følger veimerkingen og trafikken rundt.Dette er kontinentkrysser av rang. Mil eller mil, som Jahn Teigen ville ha sagt.(Artikkelen fortsetter under bildet)Bak rattet i 5-serie begynner en annen tanke å svirre i bakhodet. Hvorfor kjøper så mange SUV i dette landet? Det er «kjekt å sitte høyt». Du har en «krevende hyttevei»? Javel. Men du verden så mye bedre det er å kjøre en bil med et lavere tyngdepunkt, uten krenging.Neste gang du er i butikken for å kjøpe X3, X5 eller en annen premium-SUV, prøv en stasjonsvogn også. Sammenlign dem på noen svingete veier, og kanskje du endrer oppfatning.(Artikkelen fortsetter under bildet)Direkte billig er ikke BMW 540i xDrive Touring, men i forhold til mye annet er det ingenting å si på prisen. For vår toppspekkede pressebil, med ekstrautstyr for nesten 400.000 kroner, må du ut med 1,2 millioner kroner, men startprisen er så «lav» som 827.000 kroner. Det er betydelig lavere enn prisen ville ha vært for et par år siden, før effektavgiften ble fjernet.BMW 540i xDrive Touring ga oss en flott kjøreopplevelse. Komfortnivået overrasket oss mest. Ihuga BMW-entusiaster som vil ha en pinnestiv bil får ha oss unnskyldt.Når du i tillegg får et skikkelig kraftoverskudd blir 540i en herlig bil.