Hvilke biler er billigst å eie? Se sjokktallene her!
Ladbare hybrider er ikke nødvendigvis de mest fornuftige kjøpene. Og en Tesla kan være rimeligere enn den kjipeste Golfen.
Usikkerheten blant bilkjøpere er større enn noen gang. Det finnes et virvar av modeller og drivlinjer. Skal man leie, eie eller abonnere? Det som virkelig betyr noe er hva bilen koster deg i løpet av de årene du eier/benytter den. Det gir uansett en god pekepinn på hvilke reelle kostnader som er forbundet med bilhold.Vi har fått Rødboka til å lage en oversikt over nettopp dette; en Total cost of ownership-vurdering (TCO) av mange av bestselgerne i Norge. Den gir noen forbløffende resultater.Forutsetningen for regnestykket er at man eier bilen i 36 måneder, kjører 16.000 km årlig, har 4.000 kroner egenandel og 75 prosent bonus på forsikringen (og ingen førere under 24 år), har normal kjøring, samt parkerer i urbant strøk. Se hele tabellen her (Oppdatert med kapitalkostnad-anslag)- Tabellen taler jo sitt stumme, men overdøvende språk. Den viser at det er enorme forskjeller i å eie riktig vs. gal bil om man kun skal måle det økonomisk. Det gir nesten syv ganger kostnaden å eie en Audi Q7 bensin vs. enn e-Golf. Begge to kommer som regel frem, sier daglig leder Geir Kristoffersen i Rødboka til Hegnar.no- Vi så jo et par ting som overrasket noe. Eksempelvis har flere ladbare hybrider relativt stort prisfall. Outlander ladbar hybrid har høyere TCO enn sine bensin- og diesel-tvillinger. Vi mener dette kommer av salgsvolumet. Dersom man prioriterer lavt verdifall høyt på sin kriterieliste bør man ikke velge volumselgeren. Bilene er jo relativt nye, bare tre år så det er ofte ikke andre virkemidler enn pris som virker for å få solgt, sier Kristoffersen.Vi ser i tabellen at Tesla kommer svært gunstig ut. En Tesla Model S75 D med firehjulstrekk koster ifølge Rødbokas beregninger deg mindre i løpet av tre år enn en rimelig VW Golf.(Artikkelen fortsetter under bildet)