+ mer

Snøhetta utvikler bilfabrikk for Volvos Polestar

Det norske arkitektkontoret Snøhetta skal utvikle Polestars nye anlegg i Kina.

Polestar, et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group, avslørte under et pressearrangement i Shanghai tirsdag planene for de tre første modellene; en plug-in hybrid og to elbiler, som alle skal være på markedet i løpet av fire år.Polestar skal produsere bilene i et nytt spesialbygd produksjonsanlegg i Kina, tegnet av norske Snøhetta.

 
Volvo Cars har etablert et fellesforetak med to selskaper innenfor morselskapet Zhejiang Geely Holding. Fellesforetaket tilføres en egenkapital på 5 milliarder RMB (640 milliloner euro) til utviklingen av Polestar. Polestar fortsetter å være et datterselskap av Volvo Car Group, og vil bli fullstendig konsolidert her.Nye Polestar 1 skal produseres ved Polestars ultramoderne, spesialbygde produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Anlegget er under oppføring og skal stå ferdig i midten av 2018. Det er utviklet i samarbeid med prisbelønte norske Snøhetta. Anlegget skal også huse en av de første Polestar-forretningene, der potensielle kunder vil kunne presse bilen til det ytterste på en spesiallaget testbane ved anlegget. Når Polestars produksjonsanlegg er ferdig, blir det en av de mest miljøansvarlige bilfabrikkene i Kina, og en av verdens mest effektive fabrikker. Målet er gullstatus i det globalt anerkjente miljøsertifiseringssystemet LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).Under tirsdagens pressearrangement i Shanghai fikk vi høre at anlegget skal drives av 100 prosent fornybar energi.- Det nye produksjonsanlegget vårt er ikke noen vanlig bilfabrikk, understreker Jonathan Goodman hos Polestar.- Det er konstruert for de små produksjonsvolumene til Polestar 1, men er samtidig klart til å håndtere de større volumene som kommer. Produksjonsanlegget er topp moderne og skal representere merket vårt på en sterk måte, sier han,

Motor