Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - for en bil!

Vi forelsket oss skikkelig i skjønnheten og udyret.

Er det en 4H-bil? Hæ? Vi skjønte ikke helt den kommentaren vi fikk før vi sjekket litt nærmere.Firkløver-logoen bak på forskjermen på Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er forbausende lik den organisasjonen 4H har og når vi sjekker er sannelig kjerneverdiene omtrent de samme for sportsbilen fra Italia og barne- og ungdomsorganisasjonen mest kjent på landsbygda i Norge.(Artikkelen fortsetter under bildet)

  • Et «varmt hjerte»: Kunne ikke passet bedre. Er det ett sted hjertene blir ekstra varme og banker ekstra hardt er det hos Alfa-eiere. De elsker bilene sine. Alfa-en har dessuten et hjerte som banker hardt og varmt under panseret.
  • Et «klart hode»: Det er åpenbart nødvendig når du setter Alfa-en i det som gjerne blir «standard»-settingen: RACE. Elektroniske hjelpemidler er for pingler!
  • «Flinke hender»: Her gjelder det å finne idealspor. Og kjører du så hardt at rumpa legger seg bredt ut er bilen så forutsigbar at noen små rattbevegelser er det som skal til for å få leketøyet i riktig retning igjen. I det hele tatt er svinger en glansøvelse i Alfa Romeo-en.
  • «God helse»: Det krever sin mann eller kvinne å kjøre dette vidunderet slik det fortjener. Helst bør du finne en svingete bane hvor du kan holde på uten forstyrrelser en stund, da er det viktig at helsen er i orden.
etter tidligere å ha råkjørt bilen på en svensk bane
Det vi ikke fikk plass til i teksten:
  • Toppfarten er 307 km/t. Giulia Quadrifoglio er dermed den raskeste Alfa Romeo-en til gatebruk som noen gang er bygget.
  • 0-100 km/t tar 3,9 sekunder
  • Karbon sportssetene koster 37.500 kroner ekstra.
  • Harman Kardon Sound Theatre-anlegg med 14 høyttalere til 13.500 kroner er bortkastede penger. I stedet skal du nyte musikken fra motorrommet
  • 3.500 er det magiske tallet. Passerer turtallet dette nivået åpnes spjeldene og lydnivået blir fantastisk også i andre modus enn Race
  • Dreiemomentet på inntil 600 Nm er tilgjengelig fra 2.500 til 5.000 omdreininger.
  • Giulia Quadrifoglio klarer nordsløyfen på Nürburgring på 7:32 minutter. Det er raskere enn Porsche Carrera GT (2003) og Koenigsegg CCX (2008).
  • Adaptiv cruisekontroll koster 11.500 kroner. Brukes bare mellom to fotobokser.
  • Bilen kan leveres med karbonbremser til drøye 70.000 kroner. Også bortkastede penger for de aller fleste
  • Testbilen stod på Pirelli P Zero racingdekk. Disse gir fantastisk grep – når de er varmet opp
  • Alfa Romeo har en av landets beste garantier: 7 år/200.000 km
  • En nordmann har sikret seg «NRING»-utgaven av bilen, som bare skal bygges i 108 eksemplarer.
  • NHH-rektor Øystein Thøgersen er Giulia Quadrifoglios fremste ambassadør. Ifølge D2 er «persen» på Autobahn drøye 290 km/t med bilen.

Les også