<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
AnnonseVidere til FinansavisenLukk

Mercedes-AMG C43 - ulv i fåreklær!

Rene kinderegget.

Publisert 30. nov. 2018
Oppdatert 30. nov. 2018
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

AMG. Vi må innrømme at de tre bokstavene gir oss litt ekstra kribling i kroppen. Vi snakker om det ypperste fra Mercedes-Benz, hvor avdelingen i det lille tettstedet Affalterbach har fått fritt spillerom. I løpet av de siste årene har vi kjørt en rekke AMG-varianter – og aldri blitt skuffet.Denne gangen har vi testet faceliftede C-klasse i AMG-utgave. Vi snakker om «light»-utgaven C43, i den grad en bil med 390 hk er noen lettvekter. De mest hardcore AMG-fantastene velger C63s med 510 hk, som er noe av det råeste du kan få i stasjonsvogninnpakning.(Artikkelen fortsetter under bildet)

For oss fremstår C43 som et perfekt kompromiss. Det er en sportsbil, som likevel kan brukes i det daglige. 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder takket være Mercedes’ eminente 4MATIC 4x4-system. Den er bare 0,6 sekunder tregere enn C63s. Uansett hastighet virker det som om bilen har uendelig med krefter å ta av. Det er ikke noe å si på 510 Nm dreiemoment i en bensinbil.Som vanlig når vi kjører AMG blir det gjerne Sport + som blir favorittprogrammet. Da er bilen konstant på alerten og vil leke hele tiden. I dette moduset blir sportseksos automatisk koblet inn, noe som gir et fantastisk lydbilde for oss som elsker bil. Vi blir aldri lei av putring og smell fra eksosanlegget i en bil med de tre bokstavene. Barnslig moro.(Artikkelen fortsetter under bildet)Dette er leketøy for voksne. Men glatt, kuldegrader og myke vinterdekk er ikke den beste kombinasjonen hvis man vil leke seg i svingene. Ved noenlunde normal kjøring føles C43 svært forutsigbar og er vanskelig å vippe av pinnen.C43 er en diskret sportsbil, ikke minst dersom de velger samme farge som testbilen; «pensjonist-sølvgrå». Naturligvis vil kjennere se og ikke minst høre at dette er noe spesielt, men mange vil tro du bare har jazzet opp en C350e plug-in-hybrid.Det som røper bilen, i tillegg til den rå lyden, er de fire pottene bak, bremsekalipperne og emblemet som sier «Biturbo», som sladrer om at bilen ikke bare har én turbo, men to.(Artikkelen fortsetter under bildet)Sportsstolene er fantastiske. Du sitter ganske lavt, slik mange foretrekker det i en sportsbil, men som skrudd fast i setene. Dette er en bil for de virkelig lange turene, gjerne omveier med svinger og lite trafikk.C43 fremstår som en herlig motvekt til elbiler og ladbare hybrider. Det er sikkert mye mer fornuftig å kjøpe for eksempel en elektrisk EQC, men vi skal vedde på de førerne av slike biler aldri vil smile like bredt i en av landets mange tunneler.(Artikkelen fortsetter under bildet)Det fine med C43 er at den kan løse så mange oppgaver, fra daffing frem og tilbake til butikk og barnehage, til ferieturer OG heftige opplevelser på banen. Bilen er imidlertid alltid stiv, uansett hvilket kjøreprogram du velger.C43 er fortsatt en bil som gir oss med bensin i blodårene de virkelig gode følelsene. Vi gjentar oss selv: Den fremstår som det perfekte kompromisset.