Testet: Peugeot 508 - Sjarmerer med franske egenskaper

Peugeot 508 er ingen tykk og tung rettesnor i dagens bilmarked, men evner likevel å sjarmere med sine litt franske egenskaper.

I nær sagt alle selvhjelpsbøker – som du i et svakt øyeblikk plukker opp og tror du skal få noe fornuftig ut av – mases det om førsteinntrykk. Hvilket førsteinntrykk du sender ut avgjør om du får jobben eller noe annet livsforandrende og dyptpløyende. Førsteinntrykk er viktig, skremmes det med. At du ikke lykkes i livet, kan tilskrives ditt elendige førsteinntrykk.Litt leitOm dette med førsteinntrykket er riktig, starter det ikke spesielt godt for nye Peugeot 508. I et forsøk på å fremstå litt kule og annerledes, har franskmennene valgt å feste et «508»-skilt foran panseret. Det er unektelig en interessant detalj som gjør bilen litt egen, men hvordan kunne noen ta denne avgjørelsen og samtidig ikke sørge for kvaliteten på disse tallene? Krommen har delvis falt av og under vises grå plast. Det ser ikke spesielt smart ut på et fremtredende element. Og hvem hadde trodd at stensprut kunne treffe fronten på en bil? Ikke franskmennene hos Peugeot, som bare har produsert biler i 128 år. Dette førsteinntrykket lover ikke godt for resten av bilen.Litt godtMen så finnes det andre selvhjelpsbøker, hvor du kanskje finner titler eller kapitler som «Glem førsteinntrykket» eller noe i den retning. Der kan det sikkert leses at det er det indre som teller, og skulle det i all sin enkelhet medføre riktighet, ser ting betraktelig lysere ut for Peugeoten.Interiøret er en opptur. Materialene er lekre, kvaliteten er god og atmosfæren forlokkende. Du setter deg inn i en 508 og lar deg fascinere av hvor langt franskmennene faktisk er kommet når det gjelder interiørdesign. Dette er mer spenstig enn langt dyrere tyske biler. Dette er en hyggelig overraskelse som kan få kresne folk til å tenke at det igjen er greit å kjøre fransk.Panelet over det praktiske, lille rommet ved siden av girspaken sitter skjevt på, noe som er synd siden det er så iøynefallende, men kanskje det finnes forfattere som kan unnskylde det også. «Litt feil skal man ha» er antagelig navnet på en bok som omhandler denne tematikken. Boken er ikke oversatt til tysk.GrepTar du plass bak rattet, oppdager du at selve rattet slettes ikke er så konvensjonelt og enkelt som det var grunn til å tro. Peugeot har, i motsetning til alle andre bilprodusenter i verden, valgt å heve instrumentene over rattet, snarere enn at du ser gjennom. Det gir et underlig inntrykk av at rattet er senket og til dels at du har det i fanget. Men så får det deg også til å senke skuldrene litt, og etter noe tilvenning fungerer det godt.Du inntar en behagelig sittestilling, mye hjulpet av noen komfortable og forholdsvis sportslige stoler. Rattet er forøvrig ganske lite, som bidrar til inntrykket av at Peugeot har prøvd å skape sin egen stil. Sistnevnte slutning er som meislet ut av Instagram-kontoen til en eller annen interiørblogger, og skal man tro på slikt – at egen stil er noe å ha – scorer faktisk denne bilen ganske høyt.

Testen av Peugeot 508 GT ble først publisert i Finansavisen Motor den 15. desember 2018.

Les også