Kilian Munch

Varsler prissmell på bruktbiler

Teknologiskiftet til elbiler gir hodebry for Norges største bilkonsern.

Elektrifiseringen av den norske bilparken vil påvirke bruktbilprisene. Bilgiganten Møller regner med store tap på bensin- og dieselbilene som kommer inn fra leasingkundene de neste årene, skriver Dagens Næringsliv.Inntektene til Norges største bilkonsern, som importerer og selger Volkswagen, Audi, Skoda og Seat i Norge, falt i fjor med 2,1 milliarder kroner, til 26,1 milliarder.- Det var fallende totalmarkeder i Sverige og Norge for første gang på lenge. Det skyldes spesielt teknologiskiftet til elbiler som vi hadde sett for oss. Men det kom mye raskere og kraftigere enn vi trodde, sier konsernsjef i Møller Mobility Group, Terje Male, til avisen.- Bruktbiler er under press, og utsiktene blir mer og mer usikre. Vi tar kraftige grep for å håndtere bruktbilsituasjonen fremover. Hva er en bensindrevet Golf 1,4 TSI verdt om tre år? Det er ikke lett å spå, sier Male, og presiserer at konsernet har tatt høyde for situasjonen.- Vi har kontroll på situasjonen og har et helt annet utgangspunkt nå enn da vi gikk inn i 2018. Også 2019 og 2020 kommer til å bli krevende på bruktbil, det er veldig vanskelig å spå verdien på disse bilene tre år frem i tid, sier han til DN.