Elbil-dilemmaet - Nissan Leaf eller Kia e-Niro?

Du kan få deg en Nissan Leaf i morgen, eller en Kia e-Niro om noen år. De mange andre forskjellene vil du legge merke til i dag.

Elbilhysteriet vil ingen ende ta, med momsfritak og andre incentiver som sparer deg for både tid og penger. Du blir også bombardert med begreper som globale klimaproblemer, lokal forurensing, bærekraft og mobilitetsløsninger, men det er egentlig bare praktisk og individuell transport du vil ha.Med elbil har du selvfølgelig utfordringer med rekkeviddeangst og ladeproblemer, men de lærer du deg raskt å leve med. Du må bare leve annerledes med en Nissan Leaf enn en Kia e-Niro.BekymringerDen største forskjellen er at du må stille deg i en kø med over 6.000 personer foran deg for å få deg en Kia e-Niro. Det betyr gjerne to års ventetid før du får bilen, og noen frykter at det da kanskje blitt forbudt å kjøre bil i Norge? Fullt så ille blir det nok ikke, men økte bompenger, mulig moms, bilavgifter og færre goder må du regne med.De bekymringene behøver du ikke tenke på hvis du kontakter en Nissan-forhandler i dag og bestiller et eksemplar av Norges mest solgte bil i 2018. Med biler på lager og flere på vei, kan du bare suse forbi andre i kollektivfeltet, parkere gratis og knapt betale bompenger. For rundt 330.000 kroner kan du få deg en ansiktsløftet bil med skinnseter, Pro Pilot, LED-lys og metallic lakk.Det du kan bekymre deg over er at du får en bil med et mindre tiltalende interiør, hvor hardplast, knotete berøringsskjerm og korte seter med begrensede justeringsmuligheter dominerer. At rattet ikke har teleskopfunksjon betyr at enda færre finner en god sittestilling og de kravstore vil riste på hodet. Trøsten er at du i alle fall kan sitte i en bil og riste på hodet.GodfølelseEr du så heldig og får deg en Kia e-Niro, vil du i stedet nikke på hodet over det meste. For 377.000 kroner får du nemlig en First Edition-bil med så mye utstyr at premiumfølelsen er påtrengende. Elektrisk justerbare skinnseter med varme og kjøling, adaptiv fartsholder, teleskopratt (selvfølgelig), polstrede materialer, elegant utforming og en berøringsskjerm som fungerer noe bedre. At Kia hentet Audi-designer Peter Schreyer, har hatt stor betydning for den koreanske bilprodusenten. Spesielt når det gjelder opplevelsen ombord.Begge bilene har oppgraderte stereoanlegg, varme i rattet, funksjonell rattbetjening og stemmestyring samt parkeringssensorer og ryggekamera. Plassen i baksetene er god, bagasjerommene rommelige og setene delbare for fleksibel transport av ski og store gjenstander.RegenereringI tillegg til et mer tiltalende indre og bedre sittestilling, fremstår Kia e-Niro mer som en normal bil å kjøre. Selv om den er tung, er tyngdepunktet lavt og styringen behagelig. Hendler på rattet lar deg velge graden av regenerering, mens en automatfunksjon følger trafikken foran deg forbilledlig.Nissan Leaf har en litt lettere og mer ufølsom styring og regenereringssystemet e-Pedal. Med det koblet inn kan du bremse med gasspedalen, og du klarer deg uten bremsepedalen helt til du må panikkbremse. Uvant ja, men praktisk og effektivt når du lærer det å kjenne.Designmessig ser Nissan Leaf betydelig bedre enn forgjengeren og har bevart noe av særegenhetene, selv om hekken ikke er spesielt vellykket. Kia e-Niro er praktisk utformet, men det er også det mest positive man kan si om designet. En femåring kunne ha tegnet en mer spennende bil, selv om LED-lysene, krom- og andre detaljer pynter litt opp.KapasitetsøkningNissan har nettopp lansert sin nye versjon av Leaf med et batteri på 62 kWh mot vår testbil med 40. Det betyr 387 mot 270 kilometers rekkevidde ifølge den nye WLTP-målingen. Problemet er bare at Leaf ikke har termiske kjøle- og varmesystemer på sine batterier. På dager med kuldegrader betyr det betydelig forringet rekkevidde og rekkeviddeangsten blir påtrengende. Kjører du i tillegg på motorvei er du heldig hvis du får 15 mil ut av batteriet. Trøsten får være at det lille batteriet lades raskere, men du har alltid en ladestasjon i tankene.Kia e-Niros batteri på 64 kWh har en WLTP-rekkevidde på hele 455 kilometer. På motorvei og i kaldt vær reduseres det noe, men betydelig mindre enn hos Leaf. Har du tilgang til lader hjemme eller på jobb, er det kun når du skal på langtur at du må tenke på lading. En hamburgerstopp på vei til Trondheim er uansett ikke å forakte, så bilen fungerer godt.Uansett er det greit å merke seg at det kan være kø på ladestasjonene, de kan være i ustand, de mange lade-appene fungerer ikke alltid perfekt og bilens egne systemer finner ikke alltid nærmeste og beste ladepunkt. Med ladebrikke, SMS og kredittkort i bakhånd, løser det seg imidlertid alltid.EnkeltE-Niro har i tillegg 204 hestekrefter mot Leafs 150, selv om du aldri vil føle deg som noen sinke i noen av dem, før du kjører på tyske motorveier. Nissan med 62 kWh har for øvrig 214 hestekrefter, men da koster bilen samtidig det samme som e-Niro. Og da er valget enkelt.Skal du ha bil i dag må du velge Nissan Leaf.Er du tålmodig velger du Kia e-Niro.