Mercedes-AMG C43 4Matic - mere motor - mere moro

Den seiler opp som en allsidig, realistisk drømmebil, men er faceliftutgaven fremdeles noe å ønske seg? Vi har testet Mercedes-AMG C 43 4Matic.

Den perfekte bil er den hvor det er plukket egenskaper fra forskjellige nisjer. En slags «Frankensteins bil», hvor det kanskje er litt Porsche 911, litt Mercedes-Bens S-klasse, litt BMW 5-serie Touring og muligens en dose AMG. Kanskje.Eller en knert Lamborghini Diablo, baksetene fra en Lancia Thema og askebegeret fra en Jaguar? Poenget er uansett at det sjelden dukker opp biler som har svært mange gode egenskaper kombinert på en måte så det gir mening – så det faktisk fungerer. Og har bilen det, er prisen gjerne idiotisk.Det store spørsmålet i denne testen er om Mercedes-AMG C 43 4Matic kan være en bil som i kraft av sine varierte egenskaper kan betraktes som det perfekte kompromiss.Mer moroVi kan begynne med det enkleste: Firehjulsdrift. Lykke til med å selge en Mercedes, BMW eller Audi uten. Det er vanskelig å se for seg en tid uten firehjulsdrift, men det er på en annen side ikke så mange år siden BMW bare hadde en håndfull modeller med xDrive.Mercedes-Benz med 4Matic var eksklusivt og sjeldent. For 80- og 90-tallets skipsredere og direktører.Faceliftutgaven av Mercedes-AMG C 43 har naturlig nok firehjulsdrift, som modellen ble introdusert med i desember 2013. Da het bilen C 450 Sport, men endret kjapt navn til det bilen heter nå. I motsetning til V8-monsteret, C 63, gjør dette C 43 til en brukbar vinterbil. Det er et minimumskrav.Mer motorNeste punkt er den ganske friske motoren. Det er ikke snakk om en rekkesekser, selv om Mercedes-AMG nylig lanserte en slik i E-klassen. C 43-kundene må klare seg med den gamle turboladede V6-eren på 3,0 liter, men det er kanskje like greit. Effekten er økt med 23 hestekrefter, til solide 390, og dreiemomentet er kraftfulle 520 Nm fra 2.500 til hele 5.000 omdreininger.Enkelte vil si at Mercedes-AMG C 43 akselererer mer enn godt nok. Andre vil forfekte at den kunne vært enda raskere. Sannheten ligger et sted imellom der, for når bilen kjøres normalt – på steder der det ikke faller seg fullstendig naturlig å bøllekjøre – er likevel C 43 engasjerende.Dette mektige dreiemomentet lar deg aldri få følelsen av at motoren er kortpustet. Kraften er alltid til stede, selv på lave turtall, og du lures nesten til å tro at det er mer motor enn tallene antyder. Toppfarten er 250 kilometer i timen og 0 til 100 skal ifølge Mercedes-AMG gå unna på 4,8 sekunder. Og så kjapp føles den utvilsomt.Artikkelen fortsetter under bildet

Les også