Porsche 911 Cabriolet - nå kan våren komme

Ikke lenge etter at nye Porsche 911 ble lansert, slippes det flere modeller på markedet. Nå er det tid for 911 Cabriolet.

Ifølge Porsche har nye 911 Cabriolet coupeens moderne linjer mens den på umiskjennelig vis ivaretar den klassiske Cabriolet-formen. Det låter både svulstig og overdrevent, men når bildene studeres later det til å ha litt sannhet i seg likevel.Den litt tunge og klumpete baken, som en 911 med taket nede er kjent for, later til å være tonet ned. Og med taket på plass fremstår bilen mer langstrakt og sportslig. På bilder i alle fall.Hvordan designen oppleves i virkeligheten gjenstår å se, men det lover forholdsvis godt når bildene vurderes.Ny hydraulikkDen første Porsche 911 Cabrioleten ble introdusert på Frankfurt-messen i september 1981. Denne gangen er det muligens litt mindre ståhei, siden det bare er gått uker siden Coupe-lanseringen. Som ventet er 911 Cabriolet og Coupe teknisk svært like, men det er noen nyheter knyttet blant annet til takkonstruksjonen. Taket kan åpnes og lukkes i hastigheter opp mot 50 kilometer i timen, noe som ikke hjelper deg på Autobahn, men som nok skal vise seg å være svært praktisk i mindre rurale strøk. Alle som har eid en kabriolet og brukt den på dager der det både er sol og truende skyer, vet at det å stoppe helt når en heftig skur først kommer er noe herk.De samme kjennerne vil også glede seg over at tiden det tar er redusert til om lag 12 sekunder, som er en reduksjon på ett sekund. Det er verdt å nevne at Ferrari Portofino og Aston Martin DB11 begge bruker 14 sekunder, mens Porsche 718 har taket nede på raske ni sekunder.Hyggelig nok har Porsche inkludert magnesium i takkonstruksjonen, som ifølge tyskerne skal holde taket på plass i høy hastighet.Svært raskOg høy hastighet er definitivt noe du får med nye 911 Cabriolet. Introduksjonsmodellene er 911 Carrera S og Carrera 4S, og de blir lansert i begynnelsen av andre kvartal i år. «Leiebilversjonen» med færre hestekrefter kommer antagelig senere, men det er ingen grunn til å vente på mindre motorer, annet enn omsorg for egen lommebok, selvfølgelig. Carrera S har en toppfart på solide 306 kilometer i timen, og skal klare 0 til 100 på lave 3,6 sekunder. Det er 0,1 sekunder tregere enn Ferrari Portofino, men så har italieneren også 600 hestekrefter. I Carrera S og Carrera 4S er det bare snakk om 450.I så måte fremstår Porsches tall imponerende, og det skal bli spennende å se hvordan bilen oppleves i praksis. Motoren er den velkjente, turboladede 3,0-literen med maks effekt på 6.500 omdreininger. Dreiemomentet er for øvrig på 530 Nm fra 2.300 til 5.000 omdreininger.MykhetSportsbilconnoisseurer over hele verden har i alle år anklaget kabrioletversjonen av deres eminente coupe for å være den dvaskere fetteren. Og i mange tilfeller har det medført riktighet. Det er generelt vanskelig å lage en toppløs bil like rigid og god som en med fast tak. Få vil prøve å krangle på dette.Men interessant nok lanserer Porsche for første gang sitt aktive sportsunderstell, Porsche Active Suspension Management (PASM) i kabrioletversjonen. Da skal fjærene som brukes være hardere og kortere, og stabilisatorstagene foran og bak er stivere. Karosseriet er senket med ti millimeter og resultatet er en mer nøytral holdning på veien, ifølge Porsche.

Les også