Mener regjeringen somler med elbilstøtte

Etterlyser nasjonal støtteordning for lading i borettslag og sameier

Regjeringen har lovet en nasjonal støtteordning for lading i borettslag og sameier som lar vente på seg. At det heller ikke er satt av penger i revidert nasjonalbudsjett til dette formålet vekker reaksjoner. - Dette burde kommet nå. Under 20 prosent av de som bor i borettslag og sameier sier de kan lade elbil hjemme, sier Christina Bu i en pressemelding, generalsekretær i Norsk elbilforening.Det viste en undersøkelse som tidligere har blitt gjennomført av Opinion på vegne av NBBL og Norsk elbilforening.- Derfor var det en stor seier for oss at regjeringen lovet å få på plass en nasjonal støtteordning i regjeringserklæringen. Men det hjelper lite så lenge den ikke rulles ut, sier Christina Bu.- Bruk Oslos modellBu er skuffet over at det tar så lang tid, særlig fordi modellen for støtteordningen allerede finnes.- Regjeringen kan gi Enova i oppdrag å forvalte en nasjonal støtteordning etter modell av den som allerede finnes i Oslo kommune. Støtteordningen bør ha en ramme på minst 250 millioner årlig. Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv. I Oslo har dette vært en ubetinget suksess, så her er det ingen grunn til å somle. Det er også noen få andre kommuner som tilbyr støtte, men de aller fleste mangler, både byer og distriktskommuner, sier Christina Bu.Dett er avgjørende for å nå målet om kun utslippsfrie biler i 2025, mener Norsk elbilforening. - Vi har ingen tid å miste skal vi oppnå Stortingets mål om at alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie. For at folk skal kunne bytte til elbil, må man kunne lade hjemme, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.I begynnelsen av mai kom regjeringens eget forslag til endring i borettslagsloven som sier at styrer ikke lenger kan nekte beboere å sette opp ladepunkt. Blir forslaget vedtatt i september, noe det stor sannsynlighet for, er det viktig at støtteordningen er på plass.