Mercedes-AMG GT R Pro - Heftig makeover

Hockenheim, Tyskland: Ved midtlivsoppdateringen av GT-modellene har Mercedes-AMG laget en Pro-versjon av R-versjonen som tetter gapet til racing-bilene.

Det rykker bra i bilen når racinglegenden Bernd Schneider smeller inn de karbonkeramiske bremsene i nye Mercedes-AMG GT R Pro. Når han gjør det i enden av langstrekkene på Hockenheimring, er du glad bilen har Track-pakken med brede firepunkts belter. Selv med gatedekk biter det så godt fast i tørr asfalt at det gjør vondt i både skuldre, hofter, nakke og innvoller. Det bidrar også dekkene fra Michelin til, i form av Pilot Sport 2 i 275/35- og 325/30-dimensjon på henholdsvis 19- og 20-tommers felger.Til tross for den voldsomme retardasjonen er bilen overraskende stabil under nedbremsing, noe du selv merker når du forsøker å trykke bremsene like hardt inn. Det skyldes blant annet den forbedrede aerodynamikken og reduserte vekten, samt justerbar fjæring og demping. Her kan fjæringsveien reguleres mekanisk og dempermotstanden velges via en bryter på selve støtdemperen før kjøring.Listen over forbedringer er enda lenger og justerbare stabilisatorstag i karbon foran og i hult stål bak er nytt. Flere såkalte sfæriske fester for hjulopphengene med et avstivende karbonpanel mellom dem, bidrar også til å gjøre bilen mindre nervøs og gir den bedre svingegenskaper. Dette er bare noe av det Pro-versjonen har hentet fra GT-racing, slik at du kan vise hvem som er sjefen under banedager på Rudskogen og Vålerbanen.SmerteLitt vondt gjør det også gjennom svingene når rygg, hofte og lår klemmes nådeløst mot de faste sidevangene i karbonsetene kledd i alcantara. Da klamrer du deg samtidig til det nesten firkantete sportsrattet i samme materiale, som har fått nye funksjonsvelgere. Den ene er kopiert fra Porsche, hvor faste kjøreprogram velges med et hjul, mens oppsett av girkasse, støtdempere og stabilitetskontrollen (ESP) kan velges med egne knapper, også uten å slippe rattet.Styringen er millimeterpresis når du loser bilen inn i og gjennom svingene i hastigheter du ikke trodde var mulig. Tilbakemeldingen fra underlaget gjør det lett å kjenne på grensene, og du må gjøre grove feil med ratt eller pedaler før ESP bryter inn.Du kan skru den delvis av i Sport Handling Mode for en litt mer leken følelse. Skrur du det helt av kan du justere antispinnfunksjonen i 11 nivåer med en bryter i midtkonsollen, men da skal du være ekstremt god eller gal. Kjører du riktig vil elektronikken uansett ikke hemme deg i nevneverdig grad, da bilen har fått en ny funksjon de kaller AMG Dynamics, som utnytter alle kjøresystemene optimalt.