Porsche Panamera GTS - Lekebil i sandkasse

BAHRAIN:Det nyeste tilskuddet i Panamera-familien er GTS. Du slipper å drasse på en tung batteripakke, men bilen puster dessverre ikke lenger på egenhånd.

Ikke at det var superenkelt før heller, men det var ihvert­fall enklere: Å holde styr på de ulike Porsche-modellene.For å ta den aktuelle problemstillingen, Panamera. Grunnmodellen var grei, den het bare det. Så var det Panamera S, som var raskere. Panamera Turbo hadde turbomotor, det er logisk. Sto det en S bakpå den igjen, var den enda raskere. Et 4-tall betyr firehjulsdrift. Og til slutt GTS – Gran Turismo Sport – den trimmede varianten med selvpustende V8-motor.Men nei. Alt dette er nå blitt en så inkonsekvent røre at man skulle tro det var italienere som sto bak. Tankene går nesten til Fiat, som kalte to helt forskjellige biler Punto mens begge var i produksjon.I dag har nemlig alle bilene til Porsche turbo – ikke bare én, men to. GTS besitter nå den samme 4-liters V8-twinturbo-motoren som «Turbo», bare med 460 heste­krefter istedenfor 550. Det er 20 hester mer enn i Panamera 4S, som er utstyrt med en V6-motor på 2,9 liter, men to teoretiske hester færre enn i norgesfavoritten Panamera 4 E-Hybrid. Og da har vi ikke brakt inn Sport Turismo, som er en slags stasjonsvogn. La oss oppklare.Overdreven siviliseringGTS-modellene har alltid vært entusiastbiler, biler som er ment både for vanlig kjøring og den sporadiske søndagsturen innom Rudskogen. Utseendemessig skiller de seg ut ved mer racingpregede detaljer, sotede lykter, bruk av sort istedenfor krom, og – inntil nylig – den selvpustende motoren som ga en lineær, klassisk turtallskurve.Det var en kjempeidé, som nå er drept av strengere utslippskrav. Den gamle 4,8-­literen i Panamera GTS er erstattet av en mer raffinert maskin med pustehjelp, men der forsvant også en del av magien. Selv om ingeniørene har fintunet elektronikken så turtallskurven nesten blir lik som i forgjengeren, er dette i praksis en kastrert Turbo med noen forlokkende visuelle effekter.Men før du kaster fra deg bladet i sinne over verdens iboende håpløshet, beveger vi oss heller over til bilens mer fordelaktige egenskaper. I sedvanlig Porsche-ånd er det rikelig av dem.Skyhøy kvalitetFor det første ser bilen usedvanlig bra ut. Man skal være en sterkt svaksynt kverulant for å hevde det motsatte, og slik har det jo ikke alltid vært for Panamera. I GTS-versjon har den dessuten en ubestemmelig aura av coolness over seg. Det kan være felgene. Det kan være de sorte vindusomrammingene. Det kan også være noe så banalt som lekebilpreget til bokstavene «GTS» nederst på døren.Så åpner man denne døren, og der åpenbarer seg det best sammenskrudde interiøret vi kan tenke oss. Og ikke for å virke blærete, men vi kan tenke oss temmelig mange interiører. Skinn kan være perfekt sydd i mange biler, som her, men det fremstår aldri like slitesterkt på samme tid. Alt man ser og tar på oppleves påfallende bunnsolid.Artikkelen fortsetter under bildet

Les også