TESTET: BMW M850i Convertible

Algarve, Portugal: BMW M850i Convertible er hverken en ren sportsbil eller noen bløt cruiser. Kan mellomtingen friste dem som er på vei for å kjøpe en ny Porsche 911?

Om BMW 8-serielanseringene i Portugal er en indikasjon på tiden som kommer, ser det dystert ut for verdens-økonomien. Sist BMW presenterte en stor, luksuriøs coupé med nær uovertruffent fartspotensiale og evnen til å bergta, ble det bråbrems for jappetiden og kollaps i finansmarkedet. Dette var slutten på 1980-tallet og timingen for BMW var uten sidestykke elendig.Dobbeltspente dresser med skulderputer havnet i skapet, høyt hår ble trimmet og jakkeermene brettet ned. 90-tallets økonomiske kalddusj kom, og svært få fant det passende å flotte seg i en BMW med fire eksosrør, tolvsylindret motor og gigantiske, usympatiske baklykter. 80-tallet var brått over. I dag er det lov å håpe på bedre fremtidsutsikter. BMW 8-serie Coupé – bilmerkets velsmakende karbonadesmørbrød – er allerede servert. Nå trilles desserten, en vakker og forhåpentligvis god napoleonskake inn til dessert. Det er tid for BMW M850i Convertible, og på tross av multilateral politisk turbulens, ser det enn så lenge ut til å være stabile økonomiske forhold.Det skal samarbeidesRundt Portimão, ved Algarve-kysten i Portugal, finnes det ikke egentlig fjell­formasjoner, selv om danskene kanskje kunne mene noe annet. Men det er likevel høydedrag, dalfører og veier innimellom. Svært underholdende og nærmest utrafikkerte veier som snirkler seg rundt i det vakre, frodige landet.Disse krevende veiene er ikke noe særlig for den store og tungrodde BMW 8-serien, humrer du nok, men det er en feilslutning. BMW har kastet en «M» foran modellbetegnelsen, og det blir til M850i. For dem som husker hva første generasjon 8-serie kulminerte i, BMW 850CSi, tegnes det et tydeligere bilde nå. Dette er en BMW der den beryktede og talentfulle M-divisjonen har hatt oljete fingre, så vel som korrekt vaskede datafingre med i prosessen.Dette er en M Performance-bil, som betyr at understell, motor- og girkassestyring og en del av utseendet er mer eksklusivt – og ikke minst mer sportslig. Dette er en mellomting mellom en «vanlig» BMW og en ekte M-bil.

Det skal låteMotoreffekten fra den turboladede V8-motoren på 4,4 liter er brukbare 530 heste­krefter. Det buldrer som i en Mercedes-AMG når dette kraftverket snurrer i gang. Bassen fra eksosanlegget mer enn antyder at M850i Convertible har det som trengs for å more sine eiere.Låten er brutal og oppsiktsvekkende. During fra eksos og surkling fra turboer er det du vil ha i en overskuddsbil som dette. 750 Nm inntreffer ved lave 1.800 omdreininger og er med for fullt til 4.500 omdreininger. Maksimal effekt fås frem til 6.000 omdreininger og fra 0 til 100 km/t går unna på friske 3,9 sekunder. Alt dette underbygger det kraftige inntrykket av at denne bilen kjører fra det meste i lyskryss.Det er samtidig en fare for at kabriolet­eiere som tiltales av biler som dette er mette, late katter som nyter livets solnedgang – uten å noen gang la sine kapable biler kjenne på annet enn «Comfort»-modus og bedagelig lunting mellom golfbanens parkeringsplass og garasjens hjemlige trygghet. Det er en fare for at denne bilen ender opp med å bli nok en bedøvelsespil i et pensjonistliv, hvor dens potensiale ikke hentes ut til det fulle.Det ville i så fall vært uheldig, for nye BMW M850i har mer å tilby. Kabrioleten er påfallende sportslig og passer perfekt rundt denne delen av Portugal. Svingene er krappe, blinde og doserte. De kommer raskt og uforutsigbart, og lar virkelig bilens understell få jobbe.Her er det elektroniske dempere og aktive krengningsstabilisatorer som holder deg flatt i svingene. Understellet er unikt for M Performance-modellen, og dette alene bør gjøre at du får lyst på en M850i. xDrive firehjulsdrift og en aktiv differensial bak nærmest trekker bilen innover i svingen, der vanlige biler understyrer utover.Det er med en slags magi at M850i spiser kruver, og det er ganske freidig når vekten er nær 2,1 tonn før tungt ekstrautstyr er lastet på. Også styringen er fornøyelig presis, uten å måtte være fryktelig tung. Med lette grep og taktil presisjon peker du bilen inn i svingen. Det blir en slags dans hvor det nesten går på skinner.Det store spørsmålet er om nye M850i er sportslig nok for dem som vurderer en ny Porsche 911 Cabriolet, og det endelige svaret får du antagelig senere i sommer, når disse bilene møtes til duell.Det er ikke utenkelig at BMW-en faktisk er nærmere Porschen enn det ingeniørene fra Stuttgart vil føle seg komfortabel med. Det kan hende at M850i Convertible er mer enn sportslig nok for ganske mange.Det skal lastes liteDet hadde derfor vært beleilig om M850i var en betraktelig mer praktisk bil enn Porsche 911, men det skal den dessverre vise seg å ikke egentlig være. I alle fall ikke ved første øyekast.BMW-en er lang og bred, men pussig nok litt trang innvendig. Taket er lavt og føles en anelse for nære pannen. Passasjeren kan samtidig finne på å føle at han eller hun sitter litt i det høyeste laget. Spesielt om personen selv er høy.Og den mektige slagskipassosierende lengden, som gjør bilen både maskulin og elegant i profil, tilsier på ingen måte at baksetene kan brukes til noe annet enn bager og veldig små barn. Det kan derfor synes som at Porschen kan være vel så praktisk, og da har du lov til å lure på hvorfor BMW-en er så diger på utsiden. Hvor ble det av all plassen, funderer du.Det naturlige er å finne den i bagasjerommet, og det gjør du til dels, men bare når taket er slått opp, noe som er OK når du bare skal hente en venn eller partner på flyplassen en regnfull oktoberdag, men upraktisk når lange, kontinentale reiser skal legges ut på. Da er det godt å ha de ellers ubrukelige baksetene til ekstra lagringsplass.

Det skal lekes med teknologiDet kan virke som det er vel mye negativt å trekke frem ved nye BMW M850i Convertible, men det er det i realiteten ikke. Interiøret er nærmest på høyde med det du finner i det ekstremt luksuriøse flaggskipet 7-serien, og det er utelukkende en god egenskap. Der det er plast og vinyl er den av høy kvalitet, og skinnet er mykt og betryggende tykt.Det levnes ingen tvil om at M850i er en kostbar bil når du finner deg til rette i sjåfør- eller passasjersetet, og slik sett må bilen anses for å være forholdsvis vellykket.For dem som måtte lure, er det også lastet på med teknologi som gjør at bilen nesten kan kjøre selv, at du kan bruke håndbevegelser til å befale hvilken radiokanal du ønsker eller hvilket volum som er bekvemmelig. Talestyringen har også fått seg et løft, og de mange kameraene hjelper deg å parkere uten å gi felgene skrubbsår.Et annet teknologisk fremstøt er ryggeassistenten, som husker de siste 50 meterne bilen har kjørt og kan på egen hånd rygge ut slik du kjørte inn. Dette låter litt fjollete, men er herlig praktisk der parkeringen er ekstra knotete.En annet meget positiv egenskap med M850i er hvor komfortabelt støynivået er med taket nede. Her kan du uten problemer føre en samtale med passasjeren i 120 kilometer i timen, og det gjør at du og en potensielt sensibel passasjer får lyst til å kjøre med taket nede litt oftere. Siden det likevel ikke er plass til noen i baksetet, er det bare å slå opp vindskjermen, og da blir det lunt og deilig på tross av at det ikke er varmt i luften.Alt dette bidrar til å øke bilens attraktivitet med betydelig styrke – også for dem som er skeptisk til denne typen biltur.Så kan du samtidig argumentere med at den utgående BMW 6-serien, 8-seriens forløper, også hadde slike fristende egenskaper, men kjøreegenskapene er siden den gang blitt vesentlig bedre. Og de får du glede av selv om du er en bedagelig karakter som vil nye V8-ens låt uten å måtte kjøre så altfor hurtig. Kanskje muligheten for sportslig kjøring i seg selv er en glede, uten å måtte benytte seg av den så altfor ofte?Det skal konkurreresDe mest ivrige sjåførene, som verdsetter ekstrem sportslighet over komfort, vil nok kanskje snu seg mot en Porsche 911, men vi vil likevel tørre å påstå at en M850i er verdt en prøvetur før 911-bestillingen legges inn. Det gjelder forøvrig også dem som snuser på nye Bentley Continental GT Convertible, som er å finne hos Norges nye Bentley-forhandler.Og sammenlignes BMW-en med en Continental, fremstår tyskeren som rørende billig.

Les også