Bygger arena og hotell nummer to på Gardermoen

– Den mest sentrale og tilgjengelige tomten i Norge, hevder adm. direktør Thor E. Thoeneie i Oslo Airport City.

BY I MIDTEN: Flerbrukshallen og de to hotellene vil markere et slags sentrum for Oslo Airport City. Her skal det også bli fotgjengervennlige parkområder, mens tyngre logistikkvirksomhet kommer i randsonene. Boliger er foreløpig ikke en del av planen. Illustrasjon: Oslo Airport City
Næringseiendom

GARDERMOEN: Oslos hovedflyplass skulle ikke ligget her i det hele tatt. Stortinget hadde vedtatt plassering i et kupert terreng på Hurum, men etter en tvilsom omkamp og kløktig hestehandel lyktes det Arbeiderpartiet å få den hit. I dag er det ikke så mange som skulle ønske det ble annerledes.

– Det er helt flatt og perfekt byggegrunn, sier Thor E. Thoeneie, adm. direktør i Oslo Airport City (OAC), som eier 1.100 dekar i umiddelbar nærhet til østre rullebane.

Planene er luftige: OAC vil bygge en million kvadratmeter frem mot 2050, med arbeidsplasser for 20.000 mennesker.

Det tidligere skogområdet skal fylles med kontorbygg, hoteller, logistikkanlegg og handelslokaler.

1.100 DEKAR: Men adm. direktør Thor E. Thoeneie i Oslo Airport City (t.h.) skulle gjerne hatt mer. Til høyre for ham står Sondre Prestegard og Olav Langli i hotelleselskapet Haut Nordic. Foto: Gard Setsaas

Først 410 rom

Å lokke til seg bedrifter til et ennå øde brakkland er ikke verdens enkleste oppgave, selv med en ekspanderende flyplass som nabo, men rett før jul signerte OAC en avtale med Haut Nordic om å drifte et nytt hotell med 410 rom og konferanserom for 500 mennesker.

Haut Nordic eies 50/50 av Kjell Inge Røkkes Aker og bergenseren Sondre Prestegard.

Marawell Hotel Oslo Airport City, som hotellet skal hete, vil koste nærmere en milliard kroner og åpner dørene sommeren 2022. Men allerede nå er avtalen landet for hotellprosjekt nummer to, som vil bli nærmeste nabo til det første hotellet.

– Vi lanserer lillesøsteren til Marawell. Det skal gi et vanvittig supplement, sier Olav Langli, driftsdirektør i Haut Nordic.

Oslo Airport City

  • Råder over 1.100 dekar byggegrunn på Gardermoen.
  • Etablert i 2016 ved at flere grunneiere gikk sammen.
  • Vil bygge en million kvadratmeter kontorbygg, hoteller, logistikkanlegg og handelslokaler. Meningen er at området skal være selvforsynt med fornybar energi.
  • Målet er at 20.000 mennesker skal jobbe på området i 2050.
  • Frem til nå er det avtalt bygging av Marawell Hotel Oslo Airport City og et Porsche-senter.
  • Største aksjonær er Christen Sveaas’ Kistefos Eiendom, med en eierandel på 27,0 prosent. Deretter følger Brødrene Jensen AS med 7,2 prosent og Vedal Investor med 3,5 prosent. Totalt er det 120 aksjonærer.
  • Ledes av Thor E. Thoeneie, som tidligere var viseadm. direktør i Oslo S Utvikling (OSU). Han eier 0,65 prosent av selskapet.

Deretter 300 nye

Det nyeste hotellet har ennå ikke fått noe navn, men vil antagelig få rundt 300 rom. I tilknytning skal det bygges en stor flerbrukshall som er ment å romme alt fra ishockeykamper, sjakkturneringer, fiskemesser til Melodi Grand Prix.

– Det som er interessant er hvordan kongressmarkedet utvikler seg. Vi får forespørsler om arrangementer for 2–3.000 mennesker som vi har vanskeligheter med å ta unna, sier Sondre Prestegard.

FØRST UT: Marawell Hotel Oslo Airport City åpner med 410 rom sommeren 2022. Illustrasjon: Haut Nordic

– Vi ønsker en flerbruksarena for hele Norge. I hverdagen er det kanskje fire forskjellige arrangementer der samtidig, sier Thoeneie, som i likhet med svært mange andre grunneiere på Østlandet forsøker å friste NRK i jakten på tomt for nytt hovedkvarter.

– Vi har en veldig stor tomt, og har funnet tre steder de kan sitte. Dette er den mest sentrale og tilgjengelige tomten i Norge. Vi har kommet med et innspill, og ønsker å sette oss ned med dem. Kanskje de kan leie seg inn i arenaen – de kan spare mye ved å bruke det vi bygger. Her kan de ha Melodi Grand Prix om de vil, sier Thoeneie.

Pluss 500 på Kløfta

I tillegg til Marawell-hotellet, bygger Haut Nordic drøyt 500 rom i nye Miklagard Hotel på Kløfta, ni minutters kjøring fra flyplassen. Miklagard åpner sitt første byggetrinn i høst.

Dermed er det allerede 14 hoteller på og rundt Gardermoen – litt avhengig av hvor langt ut man setter passeren.

– Dere er ikke redd for overetablering?

– Jo, det vil vi alltid være, men vi ser at Gardermoen er et veldig dynamisk marked. Det er trafikkvekst, og nye produkter absorberes raskt. Det er ingenting som tilsier at det ikke er et robust område, sier Prestegard.

– Vi vet at 25 prosent av alle kurs og konferanser i Norge er på Gardermoen, legger Thoeneie til.

Mens Marawell og Miklagard blir høystandardhoteller, vil den ennå navnløse nyskapningen være en budsjettutgave der gjestene må greie seg mer på egenhånd og hvor det er lagt opp til lengre opphold.

– Du lager din egen frokost på kjøkkenet, og det er et valgfritt servicetilbud. De som vil ha full service kan få det på Marawell, sier Langli.

Mer fly, mer miljø?

Som seg hør og bør er det lagt opp til en ambisiøs miljøprofil for hele utbyggingen. Alt skal Breeam-sertifiseres, og planen er å bli Norges mest miljøvennlige næringsområde – utslippsfritt og attpåtil med energioverskudd.

GIGANTUTBYGGING: Innen 2050 er målet at 20.000 mennesker skal arbeide i området. Oslo Airport City har fått laget denne skissen, men eier likevel bare en brøkdel av det totale arealet mellom E6 (t.h.) og Oslo Lufthavn. Illustrasjon: Nordic/Haptic/BuroHappold/Ipax

– Vi har like høye miljøambisjoner som flyplassen, sier Thoeneie, som håper på fortsatt passasjervekst og at Avinors plan om en tredje rullebane blir gjennomført.

– Miljøprofil – hvordan henger det sammen med en ekspanderende flyplass?

– Man kan godt diskutere om det tar 10 eller 15 år før fly går på elektrisitet eller biodrivstoff, men næringen er på full fart mot nullutslipp. Det er et stykke frem, men hvis du bare ser på hva vi bygget for 20 år siden og det vi bygger nå, er det en enorm forskjell, sier Thoeneie.

– Flynæringen er kommet for å bli, i Norge og globalt. Jeg tror den vil ta det ansvaret, sier Prestegard.

RUVER: Coops helautomatiske sentrallager har en grunnflate på 50 mål. Bygget eies av Møller Eiendom og Stokke Industri. Foto: Gard Setsaas

Vil gjerne utvide

Enn så lenge er det Coops enorme sentrallager som dominerer området der investorene ser for seg en bærekraftig mønsterby. Logistikkanlegget er bygget på en nabotomt, for selv om OAC eier 1.100 kvadratmeter, utgjør hele Gardermoen Næringspark over 5.000 dekar mellom E6 og Oslo Lufthavn. Blant grunneierne er Olav Thon, Bjørn Rune Gjelstens Fabritius, Andresen-familiens Ferd samt Møller Eiendom.

– Skulle dere helst innlemmet resten?

– Ja. Vår masterplan omfatter hele parken. Jeg måtte gjøre det sånn med en risiko for at alle eierne ikke var like fornøyd med det, men det er en veiledende plan – ikke en bindende. Dessuten gjør vi grep som er til fordel for hele parken, sier Thoeneie.

Oslo airport city
thor e. thoeneie
marawell hotels
haut nordic
nrk
oslo lufthavn
gardermoen
reiseliv
sondre prestegard
olav langli
hotell
flyplass
Nyheter
Reiseliv
Næringseiendom