- Som i italiensk mafia

Professor sammenligner tilstanden i dagligvarebransjen med italiensk mafia.

Publisert 12. jan. 2005 kl. 15.37
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 03.22
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 128 ord
Interne dokumenter DN har fått tilgang til viser at den såkalte lojalitetsbonusen lever i beste velgående i NorgesGruppen. Bonusen er belønning fra leverandører til kjeder som er trofaste mot enkelte merkevarer. Det skal årlig dreie seg om utbetalinger på flere hundre millioner kroner.Økonomiprofessor Steinar Strøm drar ifølge avisen paralleller med italiensk mafia.- I Italia har du folk utenfra som krever beskyttelsespenger av butikkeieren. Her har du folk på innsiden som krever penger for at folk skal slippe til, sier han.Strøm mener helt klart at forbrukerne er taperne i dette:- Først må leverandørene skru opp prisen for å dekke det kjedene krever. Og så kan de som betaler nok til å komme inn i butikkene, tillate seg å skru opp prisen ytterligere fordi konkurrentene er ute, legger han til.