Selgerne til Norsk Barnehjelp bløffer

Selgerne til Norsk Barnehjelp bløffer om hvor mye som tilfaller formålet. Tabu og helt feil.

Publisert 16. nov. 2005 kl. 10.38
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 07.34
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 730 ord
Telemarketingselskapet Fulfilment, tidligere omtalt både i Kapital og på NRK for å ta inntil 90 prosent av nødhjelpen de samler inn, ringer for tiden febrilsk rundt til enker og faderløse for å samle inn penger for Norsk Barnehjelp. Selgeren Kapitals medarbeider fikk på tråden påstod at 70-80 prosent av de innsamlede midlene går direkte til barna i Sudan.Sist Kapital snakket med generalsekretær Ingmar Ellefsen i Norsk Barnehjelp (Kap. 06/05) påstod han riktig nok at de skulle få til noe enestående, men at hamskiftet er så enestående som tallene selgerne opererer med, har vi vanskelig for å tro.- Det sier seg selv at det er helt feil, så det er nesten ikke nødvendig å kommentere engang, sier Ellefsen. - Det er helt feil av en selger å gi slik informasjon. Det er tabu å si noe slikt, og det vil jeg absolutt ta opp med Fulfilment, sier han.Da vi snakket med Ellefsen i april, sa han at Norsk Barnehjelp skulle reforhandle avtalen med Fulfilment og at den skulle bli veldig bra, uten å ville konkretisere hvor mye telefonselgerne stikker av med.- Etter at dere skrev om dette har jeg snakket med Fulfilment og sagt min mening. Jeg har jobbet veldig intenst med dette siden dere ringte sist. Vi har funnet frem til en ny løsning som gjør innsamlingsarbeidet langt mer kostnadseffektivt, slik at langt mer av inntektene går videre til Norsk Barnehjelp. Nå forsøker vi å få til en vridning av givermassen over til mer langsiktig månedsstøtte, sier Ellefsen.Han tilføyer at de har gått over til en abonnementsordning som innebærer at de slipper å ringe disse giverne så ofte.- Vi fått til en avtale som sier at hele 60 prosent av inntektene fra den nye abonnementsordningen går til vårt arbeid. Vi ønsker å fase over de gamle giverne til den nye abonnementsordningen, men det vil selvsagt gå noen måneder før den nye avtalen er 100 prosent i drift.- Hvis man vil gi Norsk Barnehjelp faste donasjoner, bør man vel heller sende pengene direkte til dere, ikke gjennom Fulfilment, som stikker av med 40 prosent?- Jeg har ikke lyst til å svare på akkurat det. For det går litt på vår seriøsitet overfor Fulfilment.- Hvor mye går til Fulfilment og hvor mye går til dere ved enkeltdonasjoner?- Jeg vil ikke si mer om det, for det blir feil å skrive om det nå, siden vi er i ferd med å bevege oss inn på en helt annen avtale.- Det er så ille at du ikke tør å si det?- Nei, men jeg synes ikke den er så relevant lenger. Det jeg kan si, er at en mye større prosentvis andel går bort ved enkeltdonasjoner. Det er ingen hemmelighet.- Telefonselgerne stikker fortsatt av med 90 prosent?- Jeg vil ikke si noe om det. Det jeg kan si, er at vi har nedtonet privatmarkedet og hatt en økning i bedriftsmarkedet. Vi søker etter en hovedsponsor som kan være med oss i en tidsperiode på fem år eller lenger.Jeg har tenkt veldig mye etter at du ringte meg. Vi har nå en vridning mot næringslivet, og vi jobber med å få opp de faste giverne. Vi har også en rekke andre tiltak, så jeg er redd for at dere skal fokusere bare på Fulfilment. Jeg har tatt veldig ad notam vår siste samtale, sier Ellefsen.Kapital har avslørt at flere organisasjoner som er medlem av Innsamlingskontrollen - ikke bare Norsk Barnehjelp - benytter innsamlere som tar minst 80 prosent av midlene de samler inn. Innsamlingskontrollen har parert med at de skulle gjennomgå saken.- Dere ble kalt inn til Innsamlingskontrollen etter at vi skrev om dere. Hva foregikk der?- Vi hadde en full gjennomgang av vårt samarbeid med Fulfilment.- Så klappet Innsamlingskontrollen dere på ryggen og sa at dere måtte forbedre dere, og dermed var alt greit?- Innsamlingskontrollen har veldig flinke personer som jobber med disse tingene. De sa at de ville kalle inn alle organisasjonene for å gå dem nøye etter i sømmene. Det var ikke bare Norsk Barnehjelp.- De sa ikke det er tvilsomt at en så stor andel av innsamlede midler som 90 prosent tilfaller telefonselgerne?- Jeg kan si som så at jeg hadde begynt prosessen med Fulfilment før vi var i møte hos Innsamlingskontrollen, og de syntes nok det var fornuftig at vi fikk til en forbedring av hva som går til organisasjonen, sier Ellefsen.Innsamlingskontrollens Øivind Fegth Knutsen var ikke tilgjengelig for kommentar.