Stiftelsen Barnas Vel stinker lang vei

Stiftelsen Barnas Vel i Stavanger er for tiden på farten med pengeinnsamling til barnehospital og barnehjem i Murmansk. Hvor mye av pengene de samler inn som tilfaller barna er hemmelig, og de svenske telefonselgerne de hyrer inn, trenger tydeligvis ikke å forholde seg til norske regler.

Publisert 15. nov. 2005 kl. 13.56
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 07.34
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 957 ord
Selgerne ringer ned personer som har reservert seg mot telefonsalg i reservasjonsregisteret, og nekter å svare på hvilket selskap de arbeider for. Stiftelsen nekter på sin side å svare på hvor mye av midlene man donerer som tilfaller hhv. formålet og provisjon til telefonselgerne i det hemmelige selskapet.På samme adresse som stiftelsen ligger callsenteret Berg Marketing, eid og drevet av Bjørnar Breiland Berg. Han er også daglig leder av Stiftelsen Barnas Vel.- Jeg ble oppringt av stiftelsen like før påske til tross for at jeg står oppført i reservasjonsregisteret, og de hadde ringt meg tre ganger før den tid, sier Jan Olav Ryfetten. Han er tilfeldigvis daglig leder i Forum for innsamlingsorganisasjoner, og har arbeidet med innsamlingsvirksomhet og humanitære organisasjoner i en årrekke.- Svensken som ringte, nektet å opplyse om hvilket firma hun arbeidet for. Tilslutt ringte jeg Barnas Vel, men daglig leder der ville heller ikke si et ord om hvem som ringte for ham. Han hevdet at han måtte konsultere hele styret for å si det videre, og at dette var en forretningshemmelighet. Jeg synes det stinker lang vei, sier Ryfetten.Etter mye om og men fikk han tilslutt opplyst at callsenteret de benytter heter Trustline AB, og ligger i Arvika.- Da jeg opplyste om at det har vært en artikkelserie om tilsvarende i Kapital, og at jeg vurderte å ringe dere, fikk han plutselig munndiaré og fortalte at Trustline samarbeider med hans eget callsenter. Han fortalte at svenskene foretar salgene, deretter overtar de selv, og da mente han at det ikke var nødvendig å kontakte Kapital, sier Ryfetten.Daglig leder i Stiftelsen Barnas Vel vil ikke snakke med Kapital.- Du skal ringe til påtroppende styreformann Knut Foseide, sier Bjørnar Berg.- Han har ingen formell rolle i stiftelsen?- Nei, men det er han som uttaler seg på vegne av oss, og det regner jeg med at du respekterer. Jeg tror ikke vi skal starte polemikk på telefonen.- Du har et callsenter registrert på samme adresse som stiftelsen, og det er vel best at du svarer for det?- Du skal snakke med Knut Foseide, gjentar Berg. Foseide er styreleder i Nordisk Markedskontakt (NMK), som bedriver callsentervirksomhet. Han er også styreleder i organisasjonen FAIR, som sørger for at pent brukt datautstyr kommer til nytte igjen i fattige og underutviklede land. Foseide forteller at FAIR skal overta Barnas Vel fra 1. juni.- Hvorfor ringer de til folk som har reservert seg mot slikt i reservasjonsregisteret?- Det kjenner ikke jeg til at de gjør, sier Knut Foseide. - Det er en kjedelig affære, og selvfølgelig noe vi ikke ønsker. Jeg vil ta dette opp med callsenterselskapet som en alvorlig sak.- Hvor stor del av midlene dere samler inn går til provisjon, og hvor stor del går til formålet?- Det har ikke jeg klare tall på akkurat nå. Jeg har ikke satt meg helt inn i detaljene i alle avtalene, men det fremgår jo av regnskapet.- Dere har ikke levert noe regnskap til Brønnøysund?- Jo, men vi fikk det i retur fordi det manglet noen noter. Vi skal sende inn regnskapet på nytt med notene i løpet av en uke, og da vil det bli godkjent. Jeg kan fakse deg regnskapene. For 2003 gikk 100 prosent av midlene til saken. Det er fordi vi er de beste i klassen! Vi driver 100 prosent på ideell basis, og alle i ledelsen jobber gratis. Barnas Vel kan ikke sammenlignes med organisasjoner som bruker mesteparten av pengene til administrasjon, sier Foseide.Regnskapene viser ganske riktig null lønnskostnader for 2003 - for øvrig et år nesten uten inntekter også - men at lønnskostnader spiste opp nesten 40 prosent av inntektene i 2002.- Men dere har hyrt inn et svensk callsenter, og det er ikke gratis?- De begynte ikke å jobbe før i 2004.- Spørsmålet er hva de får i provisjon?- På generell basis tror jeg at jeg kommer til å være forsiktig med å uttale meg om 2004-regnskapet før revisor har godkjent det.- Har ikke giverne krav på å få vite hvor mye av det de gir som tilfaller formålet?- Man har ingen juridisk plikt til å opplyse om det. Hadde man hatt det, hadde det vært veldig vanskelig å samle inn penger. NMK, der jeg er styreleder, tar 50 prosent i provisjon av alle oppdragsgivere, men det opplyser vi aldri til bedriftene, for da hadde vi ikke fått en krone.- Er ikke det å lure folk?- Hvis en giver krever å vite hvor mye av bidraget som går til selgeren og hvor mye som går til saken, er kanskje ikke giveren så veldig interessert i å gi.- Daglig leder i stiftelsen eier et callsenter som er registrert på samme adresse som stiftelsen?- Ja, det er av praktiske årsaker. Han lever av å samle inn penger til Sjømannsmisjonen og selge billetter til Revyteateret i Stavanger, så han kan jo salg. Om han tar noen samtaler når han snakker med sine kontakter og får inn noen penger, så tar han ikke provisjon av det. Det går rett inn på en separat gavekonto som går uavkortet til saken. Pengene blir overført direkte til sykehuset i Murmansk eller til barnehjemmet. Han jobber gratis..- Berg har vel selv opplyst at det svenske callsenteret samarbeider med Berg Marketing?- Nei, de samarbeider ikke, de er jo konkurrenter, sier han, stikk i strid med uttalelsene Berg skal ha kommet med til Ryfetten.Leif Wien Jensen, leder av Blindeforbundets markedsavdeling, synes det erbetenkelig å nekte å svare på hvor mye av de donerte midlene som går tilprovisjon og hvor mye som tilfaller formålet.- I det øyeblikket man har noe man har behov for å skjule, er det med på åsvekke troverdigheten. Alle seriøse organisasjoner vil la det være åpenhetomkring alt rundt innsamling, det er man jo tjent med når man skal byggeopp troverdighet, sier Wien Jensen.