It-veskene en mrd. industri

Designervesker blir utropt som reddende engler i moteverdenen. Markedet øker fem ganger mer enn resten av bransjen.

Næringsliv

- Vesker er det absolutt siste. Når det gjelder klær stiller folk spørsmål ved prisen på designerantrekk. Folk er fornøyde med å gå til billigere kleskjeder for å handle, men for designervesker er det annerledes. Folk vil ha det som er ekte, og er ikke fornøyd med kopier, sier Maureen Hinton, analytiker i Verdict, til Dn.Veskene har derfor blitt en gullgruve for de store motehusene. I 2005 omsatte Gucci-gruppens ti merkevarer accessoirer for 12,4 milliarder kroner, over halvparten av hele gruppens totale omsetning.- Kvinner har kjøpt vesker i en så utrolig hastighet at markedsverdien har oppnådd en veldig sunn vekst, til tross for fallende priser, sier senioranalytiker i analysebyrået Mintel, Claire Birks, til avisen.Byrået kom nylig med en rapport som anslo at salget av vesker har økt med 146 prosent de siste fem årene.I forretningen Ma i Oslo har Balenciaga-veskene vært en stor suksess.- Det har vært ekstremt populært. Markedet i Norge er mye større enn vi trodde. Vi har lang venteliste, folk setter seg opp på farge, sier medeier Anita Christensen til avisen.

Nyheter
Næringsliv