Plans lysaksjon ga Internettgull

Plan Norges julelysaksjon på nettet, Gi litt til en som mangler alt, ga dem to prestisjefylte Internettpriser under utdelingen av årets Gulltaggen.

Næringsliv

Det var Dinamo Link som hadde utviklet kampanjen for Plan Norge, som vant både Årets Gulltagg og Gulltaggens nyskaperpris. I tillegg vant byrået vant prisen for Online DM, med invitasjonen til sitt eget julebord.Nær 170 kreative arbeider ble vurdert i ti kategorier. I tillegg mottok Schibsted Gulltaggens ærespris for sin store innsats for fremme av interaktiv markedsføring i Norge og Finn.no prisen som årets annonsør.De to største kategoriene ble vunnet av Toyota Norge for selskapets RAV4-annonse og Brynhild for deres kampanje for produktet Knaz. Begge arbeidene var utformet av byrået APT. McCann og APT utformet i fellesskap Knaz-kampanjen. Femina.no, Aller Internetts nystartede nettstedet for kvinner, stakk av med prisen for årets portal/ informasjonsnettsted, etter kun litt over en måneds drift.- Årets utdeling speiler den enorme aktiviteten som har vært innenfor interaktiv markedsføring det siste året. Omsetningen det siste året har økt med mer enn 40 prosent på internettannonsering, og det har vært en betydelig vekst i antallet innsendte bidrag. Vi ser betraktelig kvalitetsøkning i de påmeldte bidragene til årets Gulltaggen. Flere nye aktører er kommet til, og reklamebyråene har løftet seg enda et hakk. Internett er blitt en viktig kanal for å bygge merkevarer og selge produkter og tjenester. De aller fleste kampanjer som i dag går i flere kanaler har minst en aktivitet på Internett, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA, interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring. I følge INMAs tall ble det omsatt internettannonser for 940 millioner kroner i 2005.Byrået APT vant hele fire Gulltaggen-priser i år. I tillegg til prisene for arbeidene for Toyota og Brynhild vant de prisen for Nettsted merkevarer med Color Lines Ferieverden og Nettsted bedrifter med Rica Hotels sitt nettsted.Eurobate vant den første prisen for Mobil Markedsføring, med sitt arbeid for filmen Scary Movie 4. Bekk vant prisen for E- handelsnettsted for sitt arbeid med Gjensidiges nettsted.- Fokus på nettet som annonsekanal, og de store kreative mulighetene den gir gjør at noen av landets mest kreative reklamemennesker nå arbeider med utvikling av annonser og kampanjer på nett. Reklamebyråene har vært flinke til å få fram dyktige og kreative fagpersoner på området, noe som avspeiles i årets innsendte bidrag, sier Gaupseth.Vinnerne og de nominerte av Gulltaggen 2006:Vinner "Kampanje": Tittel: KnazKunde: BrynhildByrå: McCann og AptNettadresse: http://www.knaz.noNominerte "Kampanje":Tittel: Lansering Toyota AYGOKunde: Toyota NorgeByrå: AptMediebyrå: Media.comTittel: Gi litt!Kunde: Plan NorgeByrå: Dinamo LinkTittel: Color Lines FerieverdenKunde: Color LineByrå: AptMediebyrå: CaratVinner "Annonse": Tittel: RAV4 DirekteKunde: Toyota NorgeByrå: AptMediebyrå: Media.comNettadresse: http://referanser.apt.no/rav4Nominerte "Annonse":Tittel: SpåKunde: DnB NORByrå: McCannMediebyrå: VizeumTittel: KristinfeltetKunde: StatoilByrå: McCannMediebyrå: IUMTittel: Så enkelt er detKunde: Microsoft NorgeByrå: McCannMediebyrå: IUMVinner "Online DM": Tittel: Voodoo XmasKunde: Dinamo NorgeByrå: Dinamo LinkNettadresse: http://www.ourwork.no/xmasNominerte "Online DM":Tittel: Smartpanel Racing TeamKunde: SmartpanelByrå: Konsulatet ASTittel: SAS Braathens ValentinesKunde: SAS BraathensByrå: Dinamo LinkMediebyrå: CaratTittel: NettbøsseKunde: SOS-barnebyerByrå: McCannVinner "Nettsted merkevarer": Tittel: Color Lines FerieverdenKunde: Color LineByrå: AptMediebyrå: CaratNettadresse: http://www.colorline.no/ferieverdenNominerte "Nettsted merkevarer":Tittel: Fun Light MysteryKunde: StabburetByrå: AptTittel: Norges minste chipsfabrikkKunde: Charles Pettersen ASByrå: McCannTittel: KK - Bli ny på nettKunde: Allers Familie - Journal ASByrå: Mediafront ASVinner "Nettsted bedrifter": Tittel: Rica HotelsKunde: Rica HotelsByrå: AptNettadresse: http://www.rica.no/Nominerte "Nettsted bedrifter": Tittel: BuggesRoomKunde: Bugges Room ASByrå: Orgdot ASTittel: try.noKunde: TRY ReklamebyråByrå: AptVinner "E-handelsnettsted":Tittel: www.gjensidige.no Kunde: GjensidigeByrå: BekkNettadresse: http:// www.gjensidige.noNominerte: "E-handelsnettsted":Tittel: NettbøsseKunde: SOS-barnebyerByrå: McCannTittel: Synsamlinser.noKunde: Optikerkjeden SynsamByrå: BatesTittel: Beautyline nettbutikkKunde: BeautylineByrå: Modulez ASVinner "Gulltaggens nyskaperpris": Tittel: Gi littKunde: Plan NorgeByrå: Dinamo LinkNettadresse: http://www.gi-litt.noNominerte "Gulltaggens nyskaperpris":Tittel: RAV4 DirekteKunde: Toyota NorgeByrå: AptTittel: NettbøsseKunde: SOS-barnebyerByrå: McCannVinner: "Portaler/informasjonsnettsteder": Tittel: Femina.noKunde: Allers Familie - Journal AS og Aller InternettByrå: Mediafront ASNettadresse: http://www.femina.noNominerte "Portaler/informasjonsnettsteder":Tittel: Godfisk.noKunde: Eksportutvalget for fisk ASByrå: AptTittel: Proff™ fra utgiveren av Gule SiderKunde: Findexa ASByrå: Findexa ASTittel: Den Nationale SceneKunde: Den Nationale SceneByrå: Journal Internettbyrå ASVinner: "Mobil Markedsføring": Tittel: Scary Movie 4Kunde: Buena Vista InternationalByrå: Eurobate ASANettadresse: http://www.filmweb.no/bvi/article92876.eceNominerte: "Mobil Markedsføring":Tittel: KK - Bli ny på nettKunde: Allers Familie - Journal ASByrå: Mediafront ASTittel: Solo - NM i grimaserKunde: Ringnes - SoloByrå: Virtual Garden ScreenplayMediebyrå: OMDTittel: "Grandiosa Lørdagspizza - Respekt for Grandiosa"Kunde: StabburetByrå: AspiroMediebyrå: OMDVinner: "Årets Gulltagg" (Årsfinale for Sølvtaggen): Tittel: Gi litt til en som mangler altKunde: Plan NorgeByrå: Dinamo LinkNettadresse: http://www.gi-litt.no/Nominerte: "Årets Gulltagg" (Årsfinale for Sølvtaggen):Tittel: Veien til UllevaalKunde: SAS BraathensByrå: Dinamo LinkTittel: Knaz - Søt utenpå og Sprø inniKunde: MindeByrå: McCannTittel: NettbøsseKunde: SOS-barnebyerByrå: McCannGulltaggens ærespris: SchibstedÅrets annonsør: Finn.noHva er Gulltaggen og hvem står bak?Gulltaggen er en årlig prisutdeling for premiering av interaktive arbeider.Det deles ut priser i flere kategorier, og konkurransen arrangeres for syvende gang i 2005. INMA (Interesseorganisasjonen for interaktivmarkedsføring) står bak Gulltaggen.INMA jobber for å sette interaktiv markedsføring på agendaen, og dette er også hovedmålet med Gulltaggen. INMA har i dag 63 medlemmer.

Nyheter
Teknologi