Tjen penger på digitalbildene dine

- En vinn-vinn-vinn-situasjon der fotografen tjener penger og kunden sparer penger, mener daglig leder for fotosatsingen Crestock.

Næringsliv

Fototjenesten Crestock.com er ny, norsk satsing innen handel mot foto på nett, og er en tjeneste som tar opp konkurransen med etablerte fotobyråer som Scanpix Creative, Getty Images og Corbis.Crestock går aggressivt ut på pris, og lover sine kunder bilder for 10 dollar stykket - en pris som ifølge nykommeren selv er å betrakte som høyst kontroversiell blant fotografer.Som sine konkurrenter, søker Crestock seg inn mot den kreative industrien, reklamebyåer, magasiner og lignende. Satsingen, som er støttet av Innovasjon Norge og ellers finansiert av private investorer, satser globalt, og vil i løpet av sommeren gjennomføre en emisjon. Børsnotering er et langsiktig mål.- Mange fotografer ser fordelen i å kunne selge ett godt bilde mange hundre ganger til lav pris, i stedet for en gang til tradisjonell pris. Dermed blir det en vinn-vinn-vinn-situasjon, der fotografen tjener penger, kunden sparer penger og Crestock henter ut god margin, sier Geir Are Jensen, som er daglig leder for selskapet, i en melding.- Våre fotografer blir stemplet som forrædere av sine kolleger. Men det hindrer ikke at 3 500 fotografer, fra hele verden, har registrert seg hos oss, og startet å laste opp sine beste bilder, sier Jensen i en skrytemelding. Crestock.com er virksom på nettet nå, men den globale lanseringen/markedsføringen skjer høsten 2006.

Nyheter
Teknologi