Reitan får hard medfart i Sverige

Reitan-familien blir kritisert for å lokke svenske franchisetagere inn i risikofylte avtaler uten rettigheter.

Næringsliv

Reitan-gruppen har satset stort på 7-Eleven-butikker i Sverige. Hver butikk drives som et eget aksjeselskap av franchisetagerne. Reitan tar så en franchise-avgift, priser varene og bestemmer ting som innredning og markedsføring skriver Dn.Nå viser det seg at annenhver 7-Eleven-butikk i nabolandet sliter med underskudd.- Det er generelt dårlig lønnsomhet innen kjeden. Det er klart det finnes noen som lykkes, men det er som å dyrke blomster i en steinørken. Betingelsene som Reitan stiller er veldig harde, sier Peter Arvidsson, tidligere distriktssjef hos Reitan, til Svenska Dagbladet.Men ifølge Reitan Servicehandels svenske økonomidirektør Sverker Carnemark er kravene helt vanlig i bransjen.- De får tilgang til et av verdens fremste varemerker. Det er viktig at den verdien som finnes i det varemerket beholdes.

Nyheter
Næringsliv