Ledere frykter negative nyheter

Fire av ti norske bedriftsledere vet om kritikkverdige forhold i bedriften, som de er redd skal lekke ut.

Det viser en fersk undersøkelse som er gjennomført av advokatfirmaet Deloitte.Ifølge advokat Anne Helsingeng i advokatfirmaet blir etikk og moral stadig viktigere for norske bedrifter.- Ingen har lyst til å havne på forsiden i avisene, og dette er en av grunnene til at bedriftene er blitt mer opptatt av å oppføre seg skikkelig, sier hun til Kanal 24.Seniorrådgiver Erik Lundeby i NHO tror media har påvirket bedriftenes syn på etikk, men gir ikke pressen all æren for utviklingen.- Vi må også tro at ledere og ansatte i bedriftene faktisk er opptatt av å oppføre seg ordentlig, sier han.Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund tror at media er blitt flinkere til å overvåke norsk næringsliv, og at dette tvinger fram en selvransaking i bedriftene. (©NTB)