Det skriver Havila Shipping i en pressemelding i dag. De er redde for konsekvensene, både for eget selskap, og for rederidistriktene på Vestlandet.- Rederiene i Fosnavåg (8.500 innbyggere) får en skatteregning på inntil 1,5 milliarder basert på markedsverdier. Dette er kapital som har blitt brukt, eller er planlagt brukt, til bygging av nye offshorefartøy, og tilsvarer egenkapital til bygging av cirka 15-20 offshorefartøy. Rederiene i vårt distrikt bygger lokalt, med lokalt design, teknologi og lokale underleverandører. Og ikke minst sysselsetting av norske sjøfolk. Verdikjeden representerer enorme samfunnsøkonomiske og distriktspolitiske ringvirkninger, melder selskapet.Selv vurderer Havila Shipping om det lenger er lurt å ha base i Norge.- Rederiet må på bakgrunn av dette forslaget vurdere om det er forsvarlig å satse på norsk eierskap for selskapets nybyggingsprogram. Det forslaget som nå foreligger, og ønsket av den sittende regjering, straffer både den maritime næringen og distrikts- Norge.