Svenske varer dyrere i Norge

Selv om den norske krona er verdt om lag 15 prosent mer enn den svenske, tar svenske butikkjeder samme kronepris for varene både i Norge og i Sverige.

Foto: Scanpix

Hennes & Mauritz er bare en flere svenske kleskjeder som opererer med samme kronepris for en vare i de to nabolandene. Koster et plagg 1.000 kroner i Sverige, burde det etter valutajustering kostet rundt 850 kroner i Norge, men slik er det ikke.- Vi er ikke bare de beste H&M-kundene. Vi er også de dummeste, skriver Kari Grotnes, en misfornøyd butikkunde i et leserinnlegg i Aftenposten.Bergen i nordGrunnen til at prisene ikke justeres ned i Norge, er blant annet høyere kostnader.- Vi tar alltid utgangspunkt i balansen mellom mote, kvalitet og pris, samtidig som vi ser på den lokale kostnadssituasjonen og lokal konkurranse. Den prisen vi har, speiler dette, forklarer Nils Vinge, IR-ansvarlig i Hennes & Mauritz.Men kjeden er altså ikke alene om å opprettholde samme pris i Norge og Sverige, selv om valutakursene skulle tilsi noe lavere pris her hjemme. KappAhl og Lindex er to andre eksempler.Konsernsjef Maria Veerasamy i den svenske kles- og interiørkjeden Indiska, forklarer prispolitikken med høye transportkostnader til Nord-Norge. Men på spørsmål om hvor langt nord kjedens nordligste butikk ligger, er svaret følgende:- I Bergen.Ett unntakMen det er ett unntak. Den svenske skokjeden Din Sko har ulike priser for Norge og Sverige:- Kursen er jo ulik, så vi kan ikke ta samme kronepris i Norge og Sverige, sier markedssjef Thomas Nygren i Nilson Group, som eier skokjeden. (©NTB)