Småaviser klarer seg bra

Norske aviser hadde samlet sett en nedgang i opplaget på 2,8 prosent i fjor. Men nisjeaviser og småaviser holder stand.

Næringsliv

Det totale opplagstallet for aviser som er medlem av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) gikk ned med 75.000 eksemplarer, eller 2,8 prosent, i fjor.Noen få av de store avisene står for det meste av nedgangen, og VG og Dagbladet tapte flest lesere. Disse to avisene står for 50 prosent av den totale nedgangen.Seks av ti aviser opplevde opplagsnedgang i fjor, mens knapt fire av ti aviser solgte flere eksemplarer. Opplagsvinneren i fjor ble Morgenbladet.- Denne nisjeavisen har hatt en utrolig vekst de siste seks årene, og har ligget på «Ti-på-topp-listen» i mange år, skriver MBL i sin pressemelding.Lokalavisene, særlig de mindre, har en svært stabil leserkrets. De 69 lokalavisene som har mindre enn 6.000 i opplag, har samlet sett en opplagsframgang. Dette er aviser som i sine lokale markeder har en dekning på mellom 70 og 90 prosent. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv