Fryktelig lave tankrater

Elendigheten fortsetter i stortankmarkedet. Ratene ligger langt under nivået som trengs for å tjene penger.

John Fredriksen - Foto: Finansavisen
Næringsliv

Skipsmeglerhuset Bassøe slår i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag ettermiddag, fast at tankratene har falt til eksepsjonelt lave nivåer. Aktiviteten er på et bunnivå og listen over ledig tonnasje blir lengre og lengre, noe som gjør situasjonen enda mer utfordrende for rederneIfølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 31, som var uendret i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 5.407 dollar, mot 3.594 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 25, som var ned 0,5 WS-poeng i forhold til forrige rapport. Det tilsvarer en inntjening på 1.470 dollar, mot 647 dollar per dag i foregående uke.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 37,5, mot WS 45 uken før. Den daglige inntjeningen var på 12.244 dollar per dag, mot 22.505 dollar i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 50, som er ned 15 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen var på 10.500 dollar per dag, mot 20.025 dollar dagen uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 62,5, ned 12,5 WS-poeng, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 20.244 dollar, mot 30.277 dollar uken førJohn Fredriksens Frontlines breakeven-nivåer for VLCC-ene og suezmax-ene er henholdsvis 32.400 og 25.300 dollar.

Nyheter
Børs