Selskapene lemper ut billigbilletter med tap for å fylle opp flyene.Aggressiv priskonkurranse, færre reisende på grunn av krisen i verdensøkonomien og dyrere drivstoff har gjort sitt til at 2009 trolig blir det største tapsåret for verdens store flyselskaper siden terrorangrepet på USA i 2001, skriver Aftenposten.Dette har ført til at selskapene gjør stadig kraftigere prishogg for å fylle opp flyene. På ett år har prisene falt med 20 prosent, og både billigbillettene og fullprisbillettene er på synkende kurs. Mange bedrifter må kutte i reiseutgiftene og velger billigbilletter, hvilket medfører at også førsteklassesetene blir presset ned i pris.- Vi selger en større andel rabatterte billetter nå enn før, og det gjelder også forretningsreisende, sier informasjonssjef Knut Morgen Johansen i SAS, som i høst dumpet prisen på 650.000 billetter i den største lavpriskampanjen Norge har sett hittil. (©NTB)